PDI/PAS

20.10.2022 12:38

ȘCOALA  GIMNAZIALĂ  CĂNEȘTI

 

PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ

2020-2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avizat in C.P. din data de 02.09.2020

Aprobat in C.A. din data de 02.09.2020

 

Revizuire avizată în ședința C.P. din data de 1.09.2022

Revizuire aprobată în ședința C.A. din data de 1.09.2022

 

 

INTRODUCERE

 

Planul de Dezvoltare Instituțională al unităţii şcolare trebuie să reflecte Strategia Educaţională pe termen mediu (4 ani), ţinând cont de strategia educaţională la nivel naţional și local, de evoluţia economică a zonei în care se află situată şcoala, de mobilitatea şi cerinţele profesionale ale pieţei muncii. Am realizat acest proiect cu intenţia de a stabili traiectul de la ceea ce suntem ȋn prezent la ceea ce ne dorim să fim ȋn următorii 4 ani, cu intenţia de a orienta dezvoltarea instituţională ȋn următoarea jumătate de deceniu. Proiectul reunește ȋntr-o viziune integratoare atât componenta strategică (misiunea, ţintele, opţiunile strategice), cât și componenta operaţională (programele, activităţile și acţiunile prin care se ating ţintele și se realizează misiunea). Proiectul elaborat ţine seama de complexitatea și de diversitatea activităţilor educaţionale pe care le desfășurăm. Este rodul analizei și al reflecţiei critice asupra situaţiei de fapt. Explorează și propune utilizarea cât mai judicioasă a resurselor existente pentru atingerea obiectivelor propuse și satisfacţia beneficiarilor educaţiei. Este centrat pe problematica-cheie a școlii și are o identitate a sa. Proiectul de Dezvoltare Instituţională propus pentru Şcoala Gimnazială Cănești, pentru perioada 2020 - 2025, este în concordanţă cu principiile calităţii în educaţie şi cu Strategia privind educaţia timpurie, pe următoarele direcţii:

Øasigurarea calităţii procesului de învăţământ;

- orientarea resurselor umane spre performanţa şolară;

Øîmbunătăţirea calităţii procesului de management;

-realizarea unui parteneriat activ cu comunitatea locală. Astfel conceput, PDI-ul propus este realizabil. Misiunea, ţintele și opţiunile strategice formulate sunt adecvate rolului nostru ȋn comunitate și ,,raţiunii noastre de a fi". El continuă componenta strategică, dar și pe cea concretă, operaţională, elaborată și concretizată ȋn PDI-ul anterior.

 

Noua paradigmă a educației înseamnă adaptare imediată la nou, la tehnologie, la viitor. Mai mult ca oricând în istorie, profesorilor li se cere să nu mai ofere nimic de-a gata elevilor. Într-o lume cu un viitor imposibil de anticipat, școala e nevoită să se adapteze și să dezvolte elevilor competența „de a învăța să învețe” și abilitatea de a se adapta la nou. Școala Gimnazială Cănești își propune să ofere, prin corpul profesoral, în fiecare moment, fiecărui elev, experiențe noi de învățare, astfel încât să facă din absolvenții săi niște învingători. Tot mai importantă a devenit, în ultimii ani, învățarea prin cooperare, între elevii din clase, școli și țări diferite, ca o garanție a faptului că viitorul ne va oferi soluții gândite în comun pentru problemele continentului european și ale omenirii. În acest context, desigură că Școala Gimnazială Cănești este preocupată de dezvoltarea unor parteneriate școlare cu alte instituții și de dezvoltarea unor rețele de învățare care să-i facă pe elevii școlii să învețe să rezolve probleme conlucrând cu alți elevi. Importanța unui plan strategic în dezvoltarea instituțională este dată în mare măsură de faptul că strategia are în vedere dezvoltarea instituției pe termen mediu și lung, alocarea cât mai eficientă a resurselor, monitorizarea nivelului de atingere a obiectivelor, identificarea de noi modalități în vederea ajustării rezultatelor. Totodată, PDI reprezintă cadrul de referință pentru eforturile consecvente și concentrate ale compartimentelor și comisiilor, ale echipei manageriale, pentru îndeplinirea obiectivelor strategice, asigurând astfel flexibilitatea instituției. Întocmirea planului de dezvoltare instituțională s-a realizat plecând de la o radiografie realistă asupra mediului extern în care activează instituţia de învăţământ şi asupra mediului organizaţional intern, ținându-se cont de factorii care influențează eficiența activității educaționale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ÎNDEMN  LA  PRESTIGIU

 

         Dacă este să gândim o ierarhie a valorilor instituţionale din învăţământul preuniversitar buzoian, Şcoala Gimnazială Canesti ar ocupa un loc printre instituțiile de frunte, bucurându-se de prestigiu şi notorietate în spaţiul plin de nobleţe al oamenilor şcolii, de mândria şi recunoştinţa celor care au absolvit aici, de aprecierea şi întregii societăţi civile, a generaţiilor de elevi care au învăţat şi învaţă rosturile cunoaşterii şi ale vieţii în acest „templu” al şcolii româneşti contemporane.

         Cred în valorile profesionale formate şi afirmate de-a lungul timpului în aceasta școala, în capacitatea şi competenţele corpului profesoral de aici de a obţine şi menţine la standarde ridicate performanţele elevilor..

         O altă mare bucurie care mă încearcă de multe ori, este atunci când am prilejul să-i aud pe părinţii elevilor vorbind frumos despre instituţia şcolară unde copiii lor învaţă multe lucruri interesante de la profesori bine intenţionaţi şi dăruiţi profesiunii alese. Cred că este riscant să le spunem acestor oameni că îşi exercită o meserie de excepţie. A fi profesor este mai mult decât atât. A fi profesor înseamnă să faci ceva care nu este la îndemâna oricui, iar o astfel de întreprindere o poţi încredinţa numai zeilor. A fi profesor este o misiune ce ţine de arta de a-i învăţa pe alţii ceea ce ştii tu mai bine şi a-i educa pentru ca ei să fie de folos viitorului, alături de oameni, pentru ei şi pentru ţara lor.

         În concluzie, ceea ce se întâmplă în activitatea Scolii Gimnaziale Cănesti  se referă la arta de a instrui şi a educa generaţia mileniului III, de a pregăti aceste generatii să găsească răspunsurile potrivite la provocările zilei de mâine.

         Sunt încredinţat că elevii şi corpul profesoral de aici se află pe traiectoria ascendentă a devenirii învăţământului românesc, catalizându-şi acţiunile pe direcţia redimensionării continue a calităţii, sporirii şi menţinerii notorietăţii de care se bucură această instituţie şcolară din județul nostru.

            Ar fi foarte multe de spus despre institutia noastră, dar închei aici, gândindu-mă la eforturile comune ale profesorilor şi părinţilor, legaţi spiritual de această şcoală, de a păstra prestigiul obţinut de-a lungul anilor prin studiu intens, muncă şi chiar sacrificiu de sine.

Acesta este îndemnul meu:

LUPTĂ PENTRU PRESTIGIU, LUPTĂ PENTRU A SE ŞTI CĂ EXIŞTI ŞI POŢI!

 

 

 

 

CONTEXT  LEGISLATIV

 

         Prezentul  proiect  de  dezvoltare  a  şcolii  a  fost  conceput având  la  bază  :

  • Legea 1/2011, Legea educaţiei naţionale
  • Ordinele, notele, notificările şi precizările M.E.
  • Programul de Guvernare pe perioada 2020 – 2024, capitolul ”Educaţie”
  • LEGE nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
  • HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 21/10.01.2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar
  • HOTĂRÂRE DE GUVERN nr. 22/25.01.2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie
  • Standarde de referință și indicatori de perfomanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar
  • Obiectivele Strategiei Europa 2020, capitolul IV. Educație
  • Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar
  • Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
  • Ordin 3638/ 27.03.2012 Aprobarea standardelor de formare continuă a persoanelor cu funcții manageriale;
  • OMECTS nr. 3545/2012 Adoptarea politicii în managementul educațional preuniversitar.
  • Ordinul MECI nr. 5132 / 2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte.

 

 

  1. PREZENTAREA  UNITĂŢII  DE  ÎNVĂŢĂMÂNT

 

 

                                                                              

 

      

 

Unitatea şcolară:          

 

Şcoala Gimnazială Cănești              

Adresa:                          

Loc. Cănești, jud. Buzau, Nr.55          

                              Telefon: 0747073829

email: scoalacanesti@yahoo.com

                               Web: https://scoalacanesti-ro.webnode.ro/

 

        

 

 

 

 

Localizarea  geografică  şi  caracterizarea  socio-economică  a  zonei

    

    

Şcoala  Gimnazială  Căneşti  este  situată  în  com.  Căneşti, în partea de N-V  a  judeţului  Buzău, pe  cursul  mijlociu  al  pârâului  Sărăţel, în  zona  Subcarpaţilor  de  Curbură, mai  precis  în  subunitatea  acestora, Subcarpaţii Buzăului.  Este  alcătuită  din  6  sate:  Căneşti, Negoşina, Şuchea, Valea-Verzei, Păcurile  şi  Gonţeşti.

Faţă  de  municipiul  reşedinţă de judeţ, Buzău, com.  Căneşti  este  situată  la  45 de kilometri, căile  de legătură  cu acesta  fiind drumul  naţional  nr.10  de  la  Buzău  până  la  Berca (drumul  naţional  nr.  10  leagă  oraşul  Buzău  de  Braşov) şi  drumul  judeţean  nr.  102 F, de  la  Berca.

     Deoarece forma predominantă  de  relief  este  dealul, principalele  îndeletniciri  ale  locuitorilor  sunt  creşterea  animalelor  si  cultivarea  pomilor  fructiferi.

     Dezvoltarea  economică  a  localitaţii  este  foarte  slabă, deoarece  pe  teritoriul  ei  sunt  amplasate  numai  cateva  sonde, unde  sunt  angajaţi  ca  muncitori  foarte  puţini  localnici.

Lipsa  locurilor  de  muncă, sărăcia  pământului, posibilităţile  foarte  reduse  de  existenţă, majoritatea  oamenilor  trăind  din  ajutorul  social  şi  produsele  de  la  cele  câteva  animale  crescute  în  gospodărie, au  determinat  plecarea  din  localitate  a  numeroase  familii  tinere. Plecarea  acestora  a  determinat  scăderea  numărului  de  copii  în  toate  unităţile  şcolare  din  localitate. La acest exod a contribuit și desființarea școlilor primare sătești. Familiile  rezidente  sunt  formate  în  număr  mare  din  bătrâni, puţini  din  ei  fiind  pensionari  de stat, cu  numeroase  probleme  sociale (văduvi/e, cu  locuinţe  amplasate  pe  terenuri  supuse  alunecărilor, lipsite  de  surse  financiare, persoane  cu  dizabilităţi  etc.).

Satul  cu  populaţia  cea  mai  îmbătrânită  este  Păcurile, unde  Şcoala  cu  clasele  I-IV  a  fost  desfiinţată  în  septembrie  2004, copiii  urmând  cursurile  la  una  din  şcolile  cele  mai  apropiate  din  localitate. Treptat au fost desființate și școlile primare din Șuchea și Valea Verzei, elevii fiind mutați la școala Cănești

Posibilităţile  de  dezvoltare  a  comunei, prin alocarea de fonduri familiilor tinere, ar putea fi:

     -înfiinţarea  de  ferme / asociaţii  zootehnice

     -înfiinţarea  de  livezi 

     -înfiinţarea  unor  plantaţii de arbuști caracteristici zonei (ex.  plantaţii  de  cătină).

  

 

 Trăsături  caracteristice 

 

În  comună  funcţionează:

     -o  şcoală gimnazială  având şi  o  grădiniţă  cu  program  normal  (la  Căneşti)

     -o  şcoală  primară (în satul  Negoşina)

       Şcoala  Gimnazială  Căneşti  este singura unitate cu personalitate  juridică   

 

 

 

Populaţia  şcolară

 

În  anul  şcolar  2022-2023  numărul  copiilor  înscrişi  în  grădiniţele  şi  şcolile  din  comună  este  de  46, din  care:

  • în  grădiniţă: 18
  • în  învăţământul  primar: 17
  • în  învăţământul  gimnazial: 13

Numărul  copiilor, la  toate  nivelurile de  învăţământ,  este  în ușoară  descreştere.

Grădiniţa funcţionează  cu  grupă  combinată, la  cele  cinci  clase  ale  învăţământului  primar predarea  este  simultană, iar  la  învăţământul  gimnazial  funcţionează  două  clase  în regim de simultan: (V-VII, VI-VIII)

     Elevii  claselor V–VIII, care  vin  la  Şcoala  Gimnazială  Căneşti, parcurg  distanţele  mari, în  drumul  dintre  casă  şi  şcoală,  cu  microbuzul  şcolar.

    

Resurse umane

 

În  acest an şcolar, în şcoala  noastră  îşi  desfăşoară  activitatea  6  cadre  didactice titulare (cinci cu gradul I) și  două cadre didactic calificate (gradul II/definitivat).

Avem  personal  didactic  auxiliar, după cum urmează: 0,25 norma contabil sef (ocupat de 1 persoană) și  0,25  normă  de  secretar deținută prin cumul, peste norma didactică.

Personalul nedidactic este constituit din: 1  norme  de  îngrijitori, pe care  avem  încadrate  2  persoane (0,75 la Școala Cănești+0,25 la Școala Negoșina), 0,75 normă de fochist (din care 0,25 normă de fochist la Școala Negoșina)  și 0, 25 normă de muncitor de întreținere. Toate normele sunt ocupate.

 

Toate  cadrele  didactice  care  îşi  desfăşoară  activitatea  în  şcoala  noastră  sunt  calificate şi sunt încadrate astfel :

  • cu gr.  did.  II:  1
  • cu gr.  did.  I:  6
  • definitivat:1

Cadrele didactice  aflate în unitatea noastră în anul şcolar 2022-2023  au  absolvit  cursuri  de  formare / perfecţionare (inclusiv CRED)  în  domeniile de specialitate  şi  au  primit  adeverinţe/certificate  de  absolvire.

Două cadre didactice fac parte din Corpul Național de Experți în Management Educațional.

 

Indicatori  de  evaluare  a  performanţei  şcolare

  • La Evaluarea Națională, gradul de promovare a fost de 100%,. Nu  avem  copii  participanţi  la  concursuri  şi olimpiade  şcolare nationale si internationale. În schimb, au obținut rezultate meritorii (locul unu sau doi) la diverse concursuri județene și locale.  
  • Procentul  elevilor  care  au  trecut  la  niveluri  superioare  de  învăţământ  în  anul   şcolar încheiat  a  fost  de  100 %.
  • Nu se înregistreaza absenteism si probleme comportamentale.
  • În  anul  şcolar  2021-2022 niciun  elev nu a rămas corigent sau repetent. Nu s-a înregistrat abandon şcolar.
  • Toate  posturile  didactice  au  fost  ocupate  cu  personal  didactic  calificat..

 

 

Resurse  materiale

 

Cele  4  săli  de  clasă  destinate  claselor  V-VIII  funcţionează  şi  ca  laboratoare / cabinete,  în  una  din  aceste  săli  fiind  amplasată  biblioteca  şcolară, iar în alta funcționeaza laboratorul  de  informatică, având  conectare  la  Internet.

Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești, este foarte veche  şi  nu  a  fost  reabilitată. Prin demersurile conducerii școlii, a fost inclusă într-un program național de reabilitare totală. Numai  Școala Primară/ Grădinița cu Program Normal Negoșina (în conservare) beneficiază de o construcție nouă, inaugurată în anul școlar 2015-2016

Toate  unitățile din structuri  au  fost  dotate  cu  mobilier şi  au  resurse  educaţionale  corespunzătoare.

 

 

 

            

                  ANALIZA  SWOT

 

MEDIUL INTERN

  

     Puncte  tari

 -Mediu şcolar prietenos şi responsabil care se construieşte în concordanţă cu sloganul “O ŞCOALĂ PENTRU TOŢI, O ŞCOALĂ PENTRU COMUNITATE!”;

-Baza materială adecvată în cabinetele de Matematică-Informatică, Istorie-Geografie și Limba Română, în sala de grupă și-n clasele primare  

-Competenţă profesională bazată pe cadre didactice calificate, dedicate profesiei şi capabile să asigure realizarea obiectivelor educaţionale

 

-Existenţa unui grup de cadre didactice care au dobândit, prin studii, noi calificari în domenii ale educaţiei și au realizat o serie de stagii de perfecţionare în management educaţional

-Existenţa în şcoală a unor cadre didactice cu cunoştinţe în domeniul informaticii

-Număr mare de cadre didactice titulare

-Existenţa unui site al şcolii

-Atmosferă destinsă, de încredere reciprocă între cadrele didactice

 

-Participarea la diferite activități în parteneriat cu alte instituții ale statului

-Elevi capabili  să-şi  însuşească cu ușurință cunoştinţele  şi  abilităţile  necesare  propriei  formări.

-Nu există absenteism.

-Nu  avem  elevi  cu  abateri  de  la  disciplina  şcolară/cu  comportament  deviant.

-Toate  cadrele  didactice  sunt  calificate, dovedesc  o  bună  pregătire  profesională  şi  manifestă  interes  pentru  formarea  continuă  şi  perfecţionare.

  • În  colectivul  didactic  s-au  stabilit  relaţii  de  colaborare  şi  cooperare, toate  cadrele  didactice  sunt  bine  integrate  şi  manifestă  ataşament faţă  de  şcoala.
  • Profesorii  au  continuitate  pe  post.
  • Clădirea  şcolii, deşi  veche, este  bine  întreţinută, cu  săli  suficiente  şi  spaţioase.
  • Sălile  de  clasă  sunt  dotate  cu  mobilier  modular  şi  material  didactic  bogat.
  • Şcoala  asigură  ambianţa, confortul  şi  securitatea  necesare  desfăşurării  activităţii  şcolare.
  • Preocuparea profesorilor pentru un învățământ modern

 

     Puncte  slabe

 

  • Scăderea demografică
  • Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești nu a fost reabilitată niciodată.
  • Slaba  motivaţie  pentru  învăţare din cauza  situației financiare precare  a parinților.
  • Preocupare  redusa pentru  pregătirea  copiilor  capabili  de  performanţă  în  vederea  participării  acestora  la  concursuri  şi  olimpiade  şcolare.
  • Laboratorul de informatică este dotat cu calculatoare vechi, uzate atât din punct de vedere fizic cât și moral.
  • Finanțarea mai mult decât modestă a instituției

    

 

MEDIUL EXTERN

 

Oportunităţi

 

  • Programele  naţionale  şi  locale („Școală după școală”, „Fiecare copil în grădiniță” etc)
  • Administraţia  locală  deschisă  la  problemele  şcolii.
  • Cursurile  de  formare  continua
  • Existenţa standardelor de referinţă pentru evaluarea unităţilor de învăţământ
  • Sprijin din partea Consiliului Local;
  •  Sprijin din partea Consiliului Reprezentativ al Părinţilor
  •  Parteneriate cu numeroase instituții de învățămînt și organizații nonguvernamentale
  • Pregătirea unor cadre didactice în programul CRED
  •  Existența cabinetelor de specialitate
  • Existența unei baze sportive moderne
  • Existența unui Curriculum la decizia şcolii adaptat intereselor și nevoilor de formare ale elevilor
  •  Existența unui încadrări corespunzătoare (100% cadre calificate) și echilibrate (cadre didactice tinere, cu spirit de iniţiativă, și cadre didactice cu experiență)
  • Aplicarea legii privind asigurarea calității educației
  • Frecventarea cursurilor de perfecționare și formare continuă

 

 

 Ameninţări

 

  • Subdezvoltarea  economică a  localităţii.
  • Resursele  financiare  foarte  reduse  ale  familiilor  elevilor.
  • Scăderea demografică
  • Populaţia  îmbătrânită  şi  cu  un  nivel  de  educaţie  scăzut.
  • Dezinteresul unor părinți  faţă  de  educaţie.
  • Lipsa  agenţilor  economici  în  zonă.
  • Numărul  mare  de  familii  dezorganizate, cu  probleme  sociale  deosebite, cu  carenţe  educative  foarte  mari.
  • Statutul precar al cadrelor didactice, urmat de o diminuare a randamentului şi a entuziasmului acestora, trăsături necesare în activităţile organizaţiei
  • Influenţa negativă exercitată asupra elevilor şi a părinţilor de către atitudini şi comportamente morale reprobabile existente în societatea românească şi care sunt promovate de mass-media (educaţia informală) ş.a..
  • Migrația economică în străinătate

 

 

 

ANALIZA PEST(E)

 

A. Factori Politico-Legali

a) Legislaţia muncii:

• permite angajarea de către şcoalǎ a personalului calificat şi a specialiştilor pentru compartimentele deficitare;

• existenta legislației care permite angajarea de personal didactic în timpul anului, în situația în care posturile devin vacante (Ordinul MEN Nr 4959/02.09.2013; alte ordine complementare în condițiile pandemiei de COVID 19)

 

b) Contextul politic

 

Ţintele strategice pe care ni le-am propus să le atingem în urmatorii 4-5 ani rezultă din nevoile identificate la nivelul şcolii şi, în acelaşi timp, îşi au corespondent în politicile educaţionale naţionale şi locale. Aşa de exemplu, ţinta strategică prin care ne propunem “să pregătim beneficiarii direcţi şi indirecţi ai şcolii cu scopul participării la asigurarea calităţii educaţiei” este o direcţie esenţială a reformei sistemului de învăţământ şi, mai mult, are caracter de obligativitate, conferit de Legea 87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei. Majoritatea ţintelor pe care ni le-am fixat vor fi realizate prin obiective şi activităţi care vizează formarea profesională continuă. Şi acest aspect este conţinut în politicile de dezvoltare la nivel naţional, regional şi local prin intermediul proiectelor pe care le derulăm )

Activitatea de lobby

 

Părinţii reprezintă un factor important în prezentarea realizărilor şcolii şi a performanţelor instructive-educative (prin intermediul Consiliului Consultativ al Părinților

 Cadrele didactice din învăţământul primar colaborează cu grădiniţele prezentând principalele realizări în activitatea instructiv-educativă şi performanţele obţinute de elevi

 

B. Factori economici

 

  1. Activitatea economică precară afectează nivelul de educație, fiindcă, paradoxal, deși este gratuită, educația costă
  2. ·  Șomajul generază fenomenul de migrație a forței de muncă, concomitent cu sporirea numărului de copii aflați sub supravegherea unor rude  
  3. Menținerea unui nivel minimal al salariilor afectează familiile și copiii din instituția noastră.

 

 

 

 

 

Politica bugetară

 

La nivel local, politica bugetară este favorabilă şcolii, asigurându-se sursele financiare necesare asigurării în condiţii decente pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ

 

Nivelul redus al bugetului local determină alocarea unor sume necorespunzătoare (mult mai mici decât necesarul)

 

Venitul disponibil al familiei

 

Scăderea veniturilor familiei generează demotivarea elevilor.

 

Nivelul mic al câştigurilor lunare în familiile elevilor, influenţează negativ posibilitatea procurării tuturor materialelor necesare copiilor.

 

C. Factori socio-culturali

 

a) Atitudinea faţă de muncă:

 

Atitudine pozitivă faţă de muncă a majorităţii elevilor și părinţilor

· Atitudine optimă față de muncă în rândurile personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic.

 

b) Rata natalităţii

 

Scăderea anuală a numărului de copii din circumscripţia şcolară poate genera în viitor probleme de încadrare pentru personalul didactic.

 

  1. Nivelul educaţional al părinților

Majoritatea elevilor provin din familii cu pregatire medie la nivel gimnazial

Niciun părinte nu are studii superioare

 

  1. Nu există probleme etnice
  2. Toți elevii sunt ortodocși

 

D. Factori tehnologici

 

Dotarea, baza materială

 

  1.  clădiri funcţionale, cu toate dotările şi utilităţile necesare

 desfăşurării procesului instructive-educativ clasic și online

  1. acces la Internet cu ajutorul tabletelor și laptopurilor oferite gratuit de școală
  2. dotarea cu sistem de supraveghere video, atât în incinta școlii cât și în afara acesteia

 

E. Factori ecologici

 

Şcoala Gimnazială Cănești nu produce deşeuri şi nici dezechilibre mediului înconjurător prin activităţile desfăşurate, fiind preocupată în acelaşi timp de educaţia elevilor pentru cultivarea atitudinilor şi comportamentelor ecologice, pentru dezvoltare durabilă.

 

COMPONENTA STRATEGICĂ

 

VIZIUNEA

 

Şcoala Gimnaziala Canesti este  o  şcoală în slujba comunităţii având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă  şi  echitabilă pentru toate categoriile de copii şi de  a asigura progresul  tuturor elevilor săi, astfel încât "mâine să fie mai buni ca azi"... Construim viitorul copiilor prin iubire, respect şi responsabilitate pentru ca aceştia să devină cetăţeni ai lumii dornici de a învăţa toata viaţa

 

(Şcoala Gimnazială Cănești este o instituţie aflată în slujba comunităţii, având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă pentru toate categoriile de copii şi de a asigura printr-o îmbinare echilibrată a tradiţiei cu inovaţia, formarea tinerilor ca cetățeni activi, sub semnul valorilor democratice, consacrate pe plan european. Școala satisface nevoia elevului de a se simţi competent, integrat în colectiv şi independent. Avem ca prioritate pregătirea elevilor pentru o lume în schimbare, formându-le capacităţi, deprinderi şi competenţe care să le permită să-şi găsească locul si menirea socială. Respectam fiecare elev, oricat de modeste ar fi rezultatele scolare, identificând atuul si aptitudinele fiecaruia pentru a le putea valorifica. Şcoala este un loc în care elevii trebuie să se simtă acasă. De aceea ne propunem să oferim şanse egale pentru educaţie şi cultură tuturor elevilor, indiferent de nivelul de dezvoltare psihoindividuală, de etnie şi de religie. Tratăm elevii în funcţie de cum ar putea deveni mai degrabă decât de cum sunt ei în realitate.)

 

 

 

MISIUNEA    

 

       În vederea realizării viziunii propuse, misiunea școlii noastre vizează: asigurarea unei educații de calitate printr-un management capabil să creeze un climat educațional favorabil dezvoltării personale a actorilor educaționali implicați; integrarea școlară a tuturor copiilor, urmărindu-se implementarea educației centrate pe elev;  utilizarea unor metodologii optime de lucru; implicarea părinților și a reprezentanților comunității în pregătirea și evoluția în carieră a elevilor: abordarea educaţiei din perspectiva serviciilor comunitare prin implicarea părinţilor şi a reprezentaţilor comunităţii în pregătirea şi evoluţia în carieră a elevilor, prin valorificarea tradiţiilor locale, în raport cu nevoile comunitare.

Pe termen lung, unitatea noastră va deveni o şcoală a calităţii şi performanţei în folosul comunităţii, având ca finalitate conturarea unui profil uman complex, capabil de a fi un bun cetăţean, înzestrat cu o bogată cultură generală care să constituie fundamentul oricarei specializari, capabil să se adapteze la dinamica societăţii democratice bazată pe economia de piaţă, capabil să ia decizii juste şi prompte, să fie tolerant şi solidar cu semenii.

În esență, misiunea noastră este ca elevul, un candidat la umanitate, să poată absolvi cu ușurință examenele vieții

 

.

VALORI CHEIE

 

Egalitate de şanse;

Profesionalism;

Flexibilitate;

Responsabilitate;

Abordare ştiinţifică;

Colaborare;

Credibilitate;

Transparenţă;

Toleranţă;

Respect;

Dăruire.

 

 

 

III .  SCOPURI / ŢINTE  STRATEGICE    

  1. Asigurarea calității proceselor de predare-învățare-evaluare în vederea dezvoltării armonioase a personalității elevilor, prin formarea și dezvoltarea competențelor acestora

 

 

  1. Menținerea în școală a unui climat de siguranță fizică și psihică necesar derulării optime a activităților școlare și extrașcolare
  1. Asigurarea bazei materiale pentru un învățământ de calitate
  1. Reconsiderarea managementului la nivelul școlii și al clasei în scopul eficientizării activităților și al adecvării la nevoile exprimate de beneficiari
  1. Promovarea imaginii scolii in comunitate

 

 

  1.  OPTIUNI  STRATEGICE

 

    

Ţinte  strategice

Opţiunea  curriculară

Opţiunea  financiară  şi  a  dotărilor  materiale

Opţiunea  investiţiilor  în  resursa  umană

Opţiunea  relaţiilor  comunitare

  1. Dezvoltarea  personalității elevilor prin formarea de competențe (inclusiv) de comunicare  socială

 

 

Relaţii deschise  între  profesori  şi  elevi.

Promovarea, la toate disciplinele de studiu, a comunicării eficiente şi responsabile între profesori şi elevi

Conectarea la internet a calculatoarelor aflate în dotare 

Programe de formare a cadrelor didactice  pentru comunicare  şi implicare în viaţa comunităţii

Realizarea  în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar

  1. Dezvoltarea  abilităţilor  de  proiectare  şi  realizare  în  echipă  a  activităţilor  de educaţie civică  cu  impact în şcoală şi comunitate

Organizarea la  toate disciplinele  de studiu,a unor activităţi în echipă 

Achiziţionarea unor materiale informative referitoare la avantajele organizării activităţii în echipe (pliante, cărţi, albume foto) şi realizarea unui punct de documentare si informare

Informarea şi formarea corpului profesoral

Realizarea unor mini expoziţii a produselor realizate de copii în diverse activităţi şcolare şi extraşcolare

  1. Asigurarea bazei materiale pentru un învățământ de calitate

Promovarea metodelor activ-participative la toate disciplinele de studiu

Confecţionarea prin mijloace proprii a unor materiale didactice şi utilizarea acestora la lecţii

Programe de formare continua a cadrelor didactice pentru folosirea în activitatea didactică a metodelor si tehhnicilor noi de predare/evaluare.

 

Antrenarea unor membri din comunitatea locală în acţiuni de realizare a unor mijloace de învăţământ

  1. Dezvoltarea  unor  relaţii  de  parteneriat  cu  beneficiarii actului managerial

Educarea  elevilor  prin  disciplinele  de  bază  şi  prin  disciplinele  opţionale  pentru  parteneriat  şi  cooperare  în  comunitate

Tipărirea  şi  promovarea  în  comunitate  a  unor  materiale  promoţionale (afişe, broşuri etc.)

Programe  comune  de  formare  pentru  cadre  didactice, părinţi  şi  alţi  reprezentanţi  ai  comunităţii  în  domeniul  comunicării  eficiente, antreprenoriatului şi  alegerea carierei

Realizarea  în  comun  a  unor  activităţi  în  şcoală  şi  extraşcolare

  1. Promovarea imaginii scolii in comunitate

 

Orele de Consiliere si orientare, lectorate in cadrul sedintelor cu parintii

Tipărirea  şi  promovarea  în  comunitate  a  unor  materiale  promoţionale (afişe, broşuri etc.)

Actualizarea permanenta a site-ului scolii

Informarea şi formarea corpului profesoral dar si a elevilor pentru a putea disemina informatiile ce pun intr-o lumina favorabila imaginea scolii

Realizarea  în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar

 

 

Pentru anul școlar 2021-2022, existența pandemiei impune o țintă suplimentară:

Asigurarea unui climat educațional sigur în contextul pandemiei de COVID-19 conform ordinelor comune al ME și MS pentru stabilirea măsurilor de prevenire și combaterea îmbolnăvirilor cu SARS COV-2 pentru anul școlar 2021-2022

 

 

 

 

De asemenea, pentru perioada vizată (2020-2025), ne mai propunem următoarele obiective:

  • Cuprinderea școlii într-un program „Școală după școală”;
  • Reabilitarea sălilor de clasă cu fonduri proprii sau cu fonduri de la bugetul local;
  • Amenajarea unui mini-parc pentru preșcolari în curtea școlii;
  • Dotarea laboratorului de informatică cu calculatoare noi (printr-un proiect cu fonduri europene sau din fonduri proprii);
  • Realizarea de activități care să determine o mai mare implicare a părinților în viața elevilor;
  • Identificarea elevilor capabili de performanță și participarea cu aceștia la olimpiade și concursuri școlare;

 

.

INDICATORI DE REALIZARE

 

Fişele de evaluare la sfârşit de an pentru personalul angajat

• Raportul de evaluare interna 

• Gradaţiile de merit obţinute; alte premieri şi distincţii

• Finalităţi ale parteneriatelor derulate

• Gradul de implicare a Consiliului de Administraţie în luarea deciziilor şi rezolvarea sarcinilor

• Modul de cheltuire a bugetului proiectat

• Fonduri extrabugetare obţinute şi probleme rezolvate cu acestea

• Calitatea şi numărul de implicări şi participări la cursuri de formare continuă, diseminarea acestora şi utilizarea abilităţilor dobânduite în activitatea didactică

• Respectarea termenelor de execuţie a unor obictive

• Realizarea diversităţii activităţilor opţionale alese şi realizate

• Documentele de proiectare şi evidenţele

 

 MONITORIZARE ŞI EVALUARE

 

Proiectul va fi monitorizat prin planificările periodice pe arii curriculare de activitate didactică şi managerială şi evaluări interne realiste ale factorilor implicaţi. Fiecare domeniu funcţional va fi analizat şi se va interveni in stabilirea priorităţilor la un moment dat. Realizările sau nerealizările planului de dezvoltare instituţională se vor regăsi în analiza managerială semestrială şi vor fi aduse în discuţia consiliului profesoral al şcolii. Principala grijă în monitorizare va fi urmărirea impactului asupra grupurilor ţintă cărora ne adresăm şi la care ne raportăm: elevii, părinţii, cadrele didactice şi nedidactice, comunitatea locală şi partenerii de proiecte, pentru a corecta din mers eventualele disfuncţii. Evaluarea finală a proiectului se va face prin măsurarea gradului de realizare a descriptorilor stabiliți.

 

 

ȘCOALA  GIMNAZIALĂ  CĂNEȘTI

 

PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ

2020-2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avizat in C.P. din data de 02.09.2020

Aprobat in C.A. din data de 02.09.2020

 

Revizuire avizată în ședința C.P. din data de 1.09.2022

Revizuire aprobată în ședința C.A. din data de 1.09.2022

 

 

INTRODUCERE

 

Planul de Dezvoltare Instituțională al unităţii şcolare trebuie să reflecte Strategia Educaţională pe termen mediu (4 ani), ţinând cont de strategia educaţională la nivel naţional și local, de evoluţia economică a zonei în care se află situată şcoala, de mobilitatea şi cerinţele profesionale ale pieţei muncii. Am realizat acest proiect cu intenţia de a stabili traiectul de la ceea ce suntem ȋn prezent la ceea ce ne dorim să fim ȋn următorii 4 ani, cu intenţia de a orienta dezvoltarea instituţională ȋn următoarea jumătate de deceniu. Proiectul reunește ȋntr-o viziune integratoare atât componenta strategică (misiunea, ţintele, opţiunile strategice), cât și componenta operaţională (programele, activităţile și acţiunile prin care se ating ţintele și se realizează misiunea). Proiectul elaborat ţine seama de complexitatea și de diversitatea activităţilor educaţionale pe care le desfășurăm. Este rodul analizei și al reflecţiei critice asupra situaţiei de fapt. Explorează și propune utilizarea cât mai judicioasă a resurselor existente pentru atingerea obiectivelor propuse și satisfacţia beneficiarilor educaţiei. Este centrat pe problematica-cheie a școlii și are o identitate a sa. Proiectul de Dezvoltare Instituţională propus pentru Şcoala Gimnazială Cănești, pentru perioada 2020 - 2025, este în concordanţă cu principiile calităţii în educaţie şi cu Strategia privind educaţia timpurie, pe următoarele direcţii:

Øasigurarea calităţii procesului de învăţământ;

- orientarea resurselor umane spre performanţa şolară;

Øîmbunătăţirea calităţii procesului de management;

-realizarea unui parteneriat activ cu comunitatea locală. Astfel conceput, PDI-ul propus este realizabil. Misiunea, ţintele și opţiunile strategice formulate sunt adecvate rolului nostru ȋn comunitate și ,,raţiunii noastre de a fi". El continuă componenta strategică, dar și pe cea concretă, operaţională, elaborată și concretizată ȋn PDI-ul anterior.

 

Noua paradigmă a educației înseamnă adaptare imediată la nou, la tehnologie, la viitor. Mai mult ca oricând în istorie, profesorilor li se cere să nu mai ofere nimic de-a gata elevilor. Într-o lume cu un viitor imposibil de anticipat, școala e nevoită să se adapteze și să dezvolte elevilor competența „de a învăța să învețe” și abilitatea de a se adapta la nou. Școala Gimnazială Cănești își propune să ofere, prin corpul profesoral, în fiecare moment, fiecărui elev, experiențe noi de învățare, astfel încât să facă din absolvenții săi niște învingători. Tot mai importantă a devenit, în ultimii ani, învățarea prin cooperare, între elevii din clase, școli și țări diferite, ca o garanție a faptului că viitorul ne va oferi soluții gândite în comun pentru problemele continentului european și ale omenirii. În acest context, desigură că Școala Gimnazială Cănești este preocupată de dezvoltarea unor parteneriate școlare cu alte instituții și de dezvoltarea unor rețele de învățare care să-i facă pe elevii școlii să învețe să rezolve probleme conlucrând cu alți elevi. Importanța unui plan strategic în dezvoltarea instituțională este dată în mare măsură de faptul că strategia are în vedere dezvoltarea instituției pe termen mediu și lung, alocarea cât mai eficientă a resurselor, monitorizarea nivelului de atingere a obiectivelor, identificarea de noi modalități în vederea ajustării rezultatelor. Totodată, PDI reprezintă cadrul de referință pentru eforturile consecvente și concentrate ale compartimentelor și comisiilor, ale echipei manageriale, pentru îndeplinirea obiectivelor strategice, asigurând astfel flexibilitatea instituției. Întocmirea planului de dezvoltare instituțională s-a realizat plecând de la o radiografie realistă asupra mediului extern în care activează instituţia de învăţământ şi asupra mediului organizaţional intern, ținându-se cont de factorii care influențează eficiența activității educaționale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ÎNDEMN  LA  PRESTIGIU

 

         Dacă este să gândim o ierarhie a valorilor instituţionale din învăţământul preuniversitar buzoian, Şcoala Gimnazială Canesti ar ocupa un loc printre instituțiile de frunte, bucurându-se de prestigiu şi notorietate în spaţiul plin de nobleţe al oamenilor şcolii, de mândria şi recunoştinţa celor care au absolvit aici, de aprecierea şi întregii societăţi civile, a generaţiilor de elevi care au învăţat şi învaţă rosturile cunoaşterii şi ale vieţii în acest „templu” al şcolii româneşti contemporane.

         Cred în valorile profesionale formate şi afirmate de-a lungul timpului în aceasta școala, în capacitatea şi competenţele corpului profesoral de aici de a obţine şi menţine la standarde ridicate performanţele elevilor..

         O altă mare bucurie care mă încearcă de multe ori, este atunci când am prilejul să-i aud pe părinţii elevilor vorbind frumos despre instituţia şcolară unde copiii lor învaţă multe lucruri interesante de la profesori bine intenţionaţi şi dăruiţi profesiunii alese. Cred că este riscant să le spunem acestor oameni că îşi exercită o meserie de excepţie. A fi profesor este mai mult decât atât. A fi profesor înseamnă să faci ceva care nu este la îndemâna oricui, iar o astfel de întreprindere o poţi încredinţa numai zeilor. A fi profesor este o misiune ce ţine de arta de a-i învăţa pe alţii ceea ce ştii tu mai bine şi a-i educa pentru ca ei să fie de folos viitorului, alături de oameni, pentru ei şi pentru ţara lor.

         În concluzie, ceea ce se întâmplă în activitatea Scolii Gimnaziale Cănesti  se referă la arta de a instrui şi a educa generaţia mileniului III, de a pregăti aceste generatii să găsească răspunsurile potrivite la provocările zilei de mâine.

         Sunt încredinţat că elevii şi corpul profesoral de aici se află pe traiectoria ascendentă a devenirii învăţământului românesc, catalizându-şi acţiunile pe direcţia redimensionării continue a calităţii, sporirii şi menţinerii notorietăţii de care se bucură această instituţie şcolară din județul nostru.

            Ar fi foarte multe de spus despre institutia noastră, dar închei aici, gândindu-mă la eforturile comune ale profesorilor şi părinţilor, legaţi spiritual de această şcoală, de a păstra prestigiul obţinut de-a lungul anilor prin studiu intens, muncă şi chiar sacrificiu de sine.

Acesta este îndemnul meu:

LUPTĂ PENTRU PRESTIGIU, LUPTĂ PENTRU A SE ŞTI CĂ EXIŞTI ŞI POŢI!

 

 

 

 

CONTEXT  LEGISLATIV

 

         Prezentul  proiect  de  dezvoltare  a  şcolii  a  fost  conceput având  la  bază  :

  • Legea 1/2011, Legea educaţiei naţionale
  • Ordinele, notele, notificările şi precizările M.E.
  • Programul de Guvernare pe perioada 2020 – 2024, capitolul ”Educaţie”
  • LEGE nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
  • HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 21/10.01.2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar
  • HOTĂRÂRE DE GUVERN nr. 22/25.01.2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie
  • Standarde de referință și indicatori de perfomanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar
  • Obiectivele Strategiei Europa 2020, capitolul IV. Educație
  • Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar
  • Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
  • Ordin 3638/ 27.03.2012 Aprobarea standardelor de formare continuă a persoanelor cu funcții manageriale;
  • OMECTS nr. 3545/2012 Adoptarea politicii în managementul educațional preuniversitar.
  • Ordinul MECI nr. 5132 / 2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte.

 

 

  1. PREZENTAREA  UNITĂŢII  DE  ÎNVĂŢĂMÂNT

 

 

                                                                              

      

 

Unitatea şcolară:          

 

Şcoala Gimnazială Cănești              

Adresa:                          

Loc. Cănești, jud. Buzau, Nr.55          

                              Telefon: 0747073829

email: scoalacanesti@yahoo.com

                               Web: https://scoalacanesti-ro.webnode.ro/

 

        

 

 

 

 

Localizarea  geografică  şi  caracterizarea  socio-economică  a  zonei

    

    

Şcoala  Gimnazială  Căneşti  este  situată  în  com.  Căneşti, în partea de N-V  a  judeţului  Buzău, pe  cursul  mijlociu  al  pârâului  Sărăţel, în  zona  Subcarpaţilor  de  Curbură, mai  precis  în  subunitatea  acestora, Subcarpaţii Buzăului.  Este  alcătuită  din  6  sate:  Căneşti, Negoşina, Şuchea, Valea-Verzei, Păcurile  şi  Gonţeşti.

Faţă  de  municipiul  reşedinţă de judeţ, Buzău, com.  Căneşti  este  situată  la  45 de kilometri, căile  de legătură  cu acesta  fiind drumul  naţional  nr.10  de  la  Buzău  până  la  Berca (drumul  naţional  nr.  10  leagă  oraşul  Buzău  de  Braşov) şi  drumul  judeţean  nr.  102 F, de  la  Berca.

     Deoarece forma predominantă  de  relief  este  dealul, principalele  îndeletniciri  ale  locuitorilor  sunt  creşterea  animalelor  si  cultivarea  pomilor  fructiferi.

     Dezvoltarea  economică  a  localitaţii  este  foarte  slabă, deoarece  pe  teritoriul  ei  sunt  amplasate  numai  cateva  sonde, unde  sunt  angajaţi  ca  muncitori  foarte  puţini  localnici.

Lipsa  locurilor  de  muncă, sărăcia  pământului, posibilităţile  foarte  reduse  de  existenţă, majoritatea  oamenilor  trăind  din  ajutorul  social  şi  produsele  de  la  cele  câteva  animale  crescute  în  gospodărie, au  determinat  plecarea  din  localitate  a  numeroase  familii  tinere. Plecarea  acestora  a  determinat  scăderea  numărului  de  copii  în  toate  unităţile  şcolare  din  localitate. La acest exod a contribuit și desființarea școlilor primare sătești. Familiile  rezidente  sunt  formate  în  număr  mare  din  bătrâni, puţini  din  ei  fiind  pensionari  de stat, cu  numeroase  probleme  sociale (văduvi/e, cu  locuinţe  amplasate  pe  terenuri  supuse  alunecărilor, lipsite  de  surse  financiare, persoane  cu  dizabilităţi  etc.).

Satul  cu  populaţia  cea  mai  îmbătrânită  este  Păcurile, unde  Şcoala  cu  clasele  I-IV  a  fost  desfiinţată  în  septembrie  2004, copiii  urmând  cursurile  la  una  din  şcolile  cele  mai  apropiate  din  localitate. Treptat au fost desființate și școlile primare din Șuchea și Valea Verzei, elevii fiind mutați la școala Cănești

Posibilităţile  de  dezvoltare  a  comunei, prin alocarea de fonduri familiilor tinere, ar putea fi:

     -înfiinţarea  de  ferme / asociaţii  zootehnice

     -înfiinţarea  de  livezi 

     -înfiinţarea  unor  plantaţii de arbuști caracteristici zonei (ex.  plantaţii  de  cătină).

  

 

 Trăsături  caracteristice 

 

În  comună  funcţionează:

     -o  şcoală gimnazială  având şi  o  grădiniţă  cu  program  normal  (la  Căneşti)

     -o  şcoală  primară (în satul  Negoşina)

       Şcoala  Gimnazială  Căneşti  este singura unitate cu personalitate  juridică   

 

 

 

Populaţia  şcolară

 

În  anul  şcolar  2022-2023  numărul  copiilor  înscrişi  în  grădiniţele  şi  şcolile  din  comună  este  de  46, din  care:

  • în  grădiniţă: 18
  • în  învăţământul  primar: 17
  • în  învăţământul  gimnazial: 13

Numărul  copiilor, la  toate  nivelurile de  învăţământ,  este  în ușoară  descreştere.

Grădiniţa funcţionează  cu  grupă  combinată, la  cele  cinci  clase  ale  învăţământului  primar predarea  este  simultană, iar  la  învăţământul  gimnazial  funcţionează  două  clase  în regim de simultan: (V-VII, VI-VIII)

     Elevii  claselor V–VIII, care  vin  la  Şcoala  Gimnazială  Căneşti, parcurg  distanţele  mari, în  drumul  dintre  casă  şi  şcoală,  cu  microbuzul  şcolar.

    

Resurse umane

 

În  acest an şcolar, în şcoala  noastră  îşi  desfăşoară  activitatea  6  cadre  didactice titulare (cinci cu gradul I) și  două cadre didactic calificate (gradul II/definitivat).

Avem  personal  didactic  auxiliar, după cum urmează: 0,25 norma contabil sef (ocupat de 1 persoană) și  0,25  normă  de  secretar deținută prin cumul, peste norma didactică.

Personalul nedidactic este constituit din: 1  norme  de  îngrijitori, pe care  avem  încadrate  2  persoane (0,75 la Școala Cănești+0,25 la Școala Negoșina), 0,75 normă de fochist (din care 0,25 normă de fochist la Școala Negoșina)  și 0, 25 normă de muncitor de întreținere. Toate normele sunt ocupate.

 

Toate  cadrele  didactice  care  îşi  desfăşoară  activitatea  în  şcoala  noastră  sunt  calificate şi sunt încadrate astfel :

  • cu gr.  did.  II:  1
  • cu gr.  did.  I:  6
  • definitivat:1

Cadrele didactice  aflate în unitatea noastră în anul şcolar 2022-2023  au  absolvit  cursuri  de  formare / perfecţionare (inclusiv CRED)  în  domeniile de specialitate  şi  au  primit  adeverinţe/certificate  de  absolvire.

Două cadre didactice fac parte din Corpul Național de Experți în Management Educațional.

 

Indicatori  de  evaluare  a  performanţei  şcolare

  • La Evaluarea Națională, gradul de promovare a fost de 100%,. Nu  avem  copii  participanţi  la  concursuri  şi olimpiade  şcolare nationale si internationale. În schimb, au obținut rezultate meritorii (locul unu sau doi) la diverse concursuri județene și locale.  
  • Procentul  elevilor  care  au  trecut  la  niveluri  superioare  de  învăţământ  în  anul   şcolar încheiat  a  fost  de  100 %.
  • Nu se înregistreaza absenteism si probleme comportamentale.
  • În  anul  şcolar  2021-2022 niciun  elev nu a rămas corigent sau repetent. Nu s-a înregistrat abandon şcolar.
  • Toate  posturile  didactice  au  fost  ocupate  cu  personal  didactic  calificat..

 

 

Resurse  materiale

 

Cele  4  săli  de  clasă  destinate  claselor  V-VIII  funcţionează  şi  ca  laboratoare / cabinete,  în  una  din  aceste  săli  fiind  amplasată  biblioteca  şcolară, iar în alta funcționeaza laboratorul  de  informatică, având  conectare  la  Internet.

Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești, este foarte veche  şi  nu  a  fost  reabilitată. Prin demersurile conducerii școlii, a fost inclusă într-un program național de reabilitare totală. Numai  Școala Primară/ Grădinița cu Program Normal Negoșina (în conservare) beneficiază de o construcție nouă, inaugurată în anul școlar 2015-2016

Toate  unitățile din structuri  au  fost  dotate  cu  mobilier şi  au  resurse  educaţionale  corespunzătoare.

 

 

 

            

                  ANALIZA  SWOT

 

MEDIUL INTERN

  

     Puncte  tari

 -Mediu şcolar prietenos şi responsabil care se construieşte în concordanţă cu sloganul “O ŞCOALĂ PENTRU TOŢI, O ŞCOALĂ PENTRU COMUNITATE!”;

-Baza materială adecvată în cabinetele de Matematică-Informatică, Istorie-Geografie și Limba Română, în sala de grupă și-n clasele primare  

-Competenţă profesională bazată pe cadre didactice calificate, dedicate profesiei şi capabile să asigure realizarea obiectivelor educaţionale

 

-Existenţa unui grup de cadre didactice care au dobândit, prin studii, noi calificari în domenii ale educaţiei și au realizat o serie de stagii de perfecţionare în management educaţional

-Existenţa în şcoală a unor cadre didactice cu cunoştinţe în domeniul informaticii

-Număr mare de cadre didactice titulare

-Existenţa unui site al şcolii

-Atmosferă destinsă, de încredere reciprocă între cadrele didactice

 

-Participarea la diferite activități în parteneriat cu alte instituții ale statului

-Elevi capabili  să-şi  însuşească cu ușurință cunoştinţele  şi  abilităţile  necesare  propriei  formări.

-Nu există absenteism.

-Nu  avem  elevi  cu  abateri  de  la  disciplina  şcolară/cu  comportament  deviant.

-Toate  cadrele  didactice  sunt  calificate, dovedesc  o  bună  pregătire  profesională  şi  manifestă  interes  pentru  formarea  continuă  şi  perfecţionare.

  • În  colectivul  didactic  s-au  stabilit  relaţii  de  colaborare  şi  cooperare, toate  cadrele  didactice  sunt  bine  integrate  şi  manifestă  ataşament faţă  de  şcoala.
  • Profesorii  au  continuitate  pe  post.
  • Clădirea  şcolii, deşi  veche, este  bine  întreţinută, cu  săli  suficiente  şi  spaţioase.
  • Sălile  de  clasă  sunt  dotate  cu  mobilier  modular  şi  material  didactic  bogat.
  • Şcoala  asigură  ambianţa, confortul  şi  securitatea  necesare  desfăşurării  activităţii  şcolare.
  • Preocuparea profesorilor pentru un învățământ modern

 

     Puncte  slabe

 

  • Scăderea demografică
  • Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești nu a fost reabilitată niciodată.
  • Slaba  motivaţie  pentru  învăţare din cauza  situației financiare precare  a parinților.
  • Preocupare  redusa pentru  pregătirea  copiilor  capabili  de  performanţă  în  vederea  participării  acestora  la  concursuri  şi  olimpiade  şcolare.
  • Laboratorul de informatică este dotat cu calculatoare vechi, uzate atât din punct de vedere fizic cât și moral.
  • Finanțarea mai mult decât modestă a instituției

    

 

MEDIUL EXTERN

 

Oportunităţi

 

  • Programele  naţionale  şi  locale („Școală după școală”, „Fiecare copil în grădiniță” etc)
  • Administraţia  locală  deschisă  la  problemele  şcolii.
  • Cursurile  de  formare  continua
  • Existenţa standardelor de referinţă pentru evaluarea unităţilor de învăţământ
  • Sprijin din partea Consiliului Local;
  •  Sprijin din partea Consiliului Reprezentativ al Părinţilor
  •  Parteneriate cu numeroase instituții de învățămînt și organizații nonguvernamentale
  • Pregătirea unor cadre didactice în programul CRED
  •  Existența cabinetelor de specialitate
  • Existența unei baze sportive moderne
  • Existența unui Curriculum la decizia şcolii adaptat intereselor și nevoilor de formare ale elevilor
  •  Existența unui încadrări corespunzătoare (100% cadre calificate) și echilibrate (cadre didactice tinere, cu spirit de iniţiativă, și cadre didactice cu experiență)
  • Aplicarea legii privind asigurarea calității educației
  • Frecventarea cursurilor de perfecționare și formare continuă

 

 

 Ameninţări

 

  • Subdezvoltarea  economică a  localităţii.
  • Resursele  financiare  foarte  reduse  ale  familiilor  elevilor.
  • Scăderea demografică
  • Populaţia  îmbătrânită  şi  cu  un  nivel  de  educaţie  scăzut.
  • Dezinteresul unor părinți  faţă  de  educaţie.
  • Lipsa  agenţilor  economici  în  zonă.
  • Numărul  mare  de  familii  dezorganizate, cu  probleme  sociale  deosebite, cu  carenţe  educative  foarte  mari.
  • Statutul precar al cadrelor didactice, urmat de o diminuare a randamentului şi a entuziasmului acestora, trăsături necesare în activităţile organizaţiei
  • Influenţa negativă exercitată asupra elevilor şi a părinţilor de către atitudini şi comportamente morale reprobabile existente în societatea românească şi care sunt promovate de mass-media (educaţia informală) ş.a..
  • Migrația economică în străinătate

 

 

 

ANALIZA PEST(E)

 

A. Factori Politico-Legali

a) Legislaţia muncii:

• permite angajarea de către şcoalǎ a personalului calificat şi a specialiştilor pentru compartimentele deficitare;

• existenta legislației care permite angajarea de personal didactic în timpul anului, în situația în care posturile devin vacante (Ordinul MEN Nr 4959/02.09.2013; alte ordine complementare în condițiile pandemiei de COVID 19)

 

b) Contextul politic

 

Ţintele strategice pe care ni le-am propus să le atingem în urmatorii 4-5 ani rezultă din nevoile identificate la nivelul şcolii şi, în acelaşi timp, îşi au corespondent în politicile educaţionale naţionale şi locale. Aşa de exemplu, ţinta strategică prin care ne propunem “să pregătim beneficiarii direcţi şi indirecţi ai şcolii cu scopul participării la asigurarea calităţii educaţiei” este o direcţie esenţială a reformei sistemului de învăţământ şi, mai mult, are caracter de obligativitate, conferit de Legea 87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei. Majoritatea ţintelor pe care ni le-am fixat vor fi realizate prin obiective şi activităţi care vizează formarea profesională continuă. Şi acest aspect este conţinut în politicile de dezvoltare la nivel naţional, regional şi local prin intermediul proiectelor pe care le derulăm )

Activitatea de lobby

 

Părinţii reprezintă un factor important în prezentarea realizărilor şcolii şi a performanţelor instructive-educative (prin intermediul Consiliului Consultativ al Părinților

 Cadrele didactice din învăţământul primar colaborează cu grădiniţele prezentând principalele realizări în activitatea instructiv-educativă şi performanţele obţinute de elevi

 

B. Factori economici

 

  1. Activitatea economică precară afectează nivelul de educație, fiindcă, paradoxal, deși este gratuită, educația costă
  2. ·  Șomajul generază fenomenul de migrație a forței de muncă, concomitent cu sporirea numărului de copii aflați sub supravegherea unor rude  
  3. Menținerea unui nivel minimal al salariilor afectează familiile și copiii din instituția noastră.

 

 

 

 

 

Politica bugetară

 

La nivel local, politica bugetară este favorabilă şcolii, asigurându-se sursele financiare necesare asigurării în condiţii decente pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ

 

Nivelul redus al bugetului local determină alocarea unor sume necorespunzătoare (mult mai mici decât necesarul)

 

Venitul disponibil al familiei

 

Scăderea veniturilor familiei generează demotivarea elevilor.

 

Nivelul mic al câştigurilor lunare în familiile elevilor, influenţează negativ posibilitatea procurării tuturor materialelor necesare copiilor.

 

C. Factori socio-culturali

 

a) Atitudinea faţă de muncă:

 

Atitudine pozitivă faţă de muncă a majorităţii elevilor și părinţilor

· Atitudine optimă față de muncă în rândurile personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic.

 

b) Rata natalităţii

 

Scăderea anuală a numărului de copii din circumscripţia şcolară poate genera în viitor probleme de încadrare pentru personalul didactic.

 

  1. Nivelul educaţional al părinților

Majoritatea elevilor provin din familii cu pregatire medie la nivel gimnazial

Niciun părinte nu are studii superioare

 

  1. Nu există probleme etnice
  2. Toți elevii sunt ortodocși

 

D. Factori tehnologici

 

Dotarea, baza materială

 

  1.  clădiri funcţionale, cu toate dotările şi utilităţile necesare

 desfăşurării procesului instructive-educativ clasic și online

  1. acces la Internet cu ajutorul tabletelor și laptopurilor oferite gratuit de școală
  2. dotarea cu sistem de supraveghere video, atât în incinta școlii cât și în afara acesteia

 

E. Factori ecologici

 

Şcoala Gimnazială Cănești nu produce deşeuri şi nici dezechilibre mediului înconjurător prin activităţile desfăşurate, fiind preocupată în acelaşi timp de educaţia elevilor pentru cultivarea atitudinilor şi comportamentelor ecologice, pentru dezvoltare durabilă.

 

COMPONENTA STRATEGICĂ

 

VIZIUNEA

 

Şcoala Gimnaziala Canesti este  o  şcoală în slujba comunităţii având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă  şi  echitabilă pentru toate categoriile de copii şi de  a asigura progresul  tuturor elevilor săi, astfel încât "mâine să fie mai buni ca azi"... Construim viitorul copiilor prin iubire, respect şi responsabilitate pentru ca aceştia să devină cetăţeni ai lumii dornici de a învăţa toata viaţa

 

(Şcoala Gimnazială Cănești este o instituţie aflată în slujba comunităţii, având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă pentru toate categoriile de copii şi de a asigura printr-o îmbinare echilibrată a tradiţiei cu inovaţia, formarea tinerilor ca cetățeni activi, sub semnul valorilor democratice, consacrate pe plan european. Școala satisface nevoia elevului de a se simţi competent, integrat în colectiv şi independent. Avem ca prioritate pregătirea elevilor pentru o lume în schimbare, formându-le capacităţi, deprinderi şi competenţe care să le permită să-şi găsească locul si menirea socială. Respectam fiecare elev, oricat de modeste ar fi rezultatele scolare, identificând atuul si aptitudinele fiecaruia pentru a le putea valorifica. Şcoala este un loc în care elevii trebuie să se simtă acasă. De aceea ne propunem să oferim şanse egale pentru educaţie şi cultură tuturor elevilor, indiferent de nivelul de dezvoltare psihoindividuală, de etnie şi de religie. Tratăm elevii în funcţie de cum ar putea deveni mai degrabă decât de cum sunt ei în realitate.)

 

 

 

MISIUNEA    

 

       În vederea realizării viziunii propuse, misiunea școlii noastre vizează: asigurarea unei educații de calitate printr-un management capabil să creeze un climat educațional favorabil dezvoltării personale a actorilor educaționali implicați; integrarea școlară a tuturor copiilor, urmărindu-se implementarea educației centrate pe elev;  utilizarea unor metodologii optime de lucru; implicarea părinților și a reprezentanților comunității în pregătirea și evoluția în carieră a elevilor: abordarea educaţiei din perspectiva serviciilor comunitare prin implicarea părinţilor şi a reprezentaţilor comunităţii în pregătirea şi evoluţia în carieră a elevilor, prin valorificarea tradiţiilor locale, în raport cu nevoile comunitare.

Pe termen lung, unitatea noastră va deveni o şcoală a calităţii şi performanţei în folosul comunităţii, având ca finalitate conturarea unui profil uman complex, capabil de a fi un bun cetăţean, înzestrat cu o bogată cultură generală care să constituie fundamentul oricarei specializari, capabil să se adapteze la dinamica societăţii democratice bazată pe economia de piaţă, capabil să ia decizii juste şi prompte, să fie tolerant şi solidar cu semenii.

În esență, misiunea noastră este ca elevul, un candidat la umanitate, să poată absolvi cu ușurință examenele vieții

 

.

VALORI CHEIE

 

Egalitate de şanse;

Profesionalism;

Flexibilitate;

Responsabilitate;

Abordare ştiinţifică;

Colaborare;

Credibilitate;

Transparenţă;

Toleranţă;

Respect;

Dăruire.

 

 

 

III .  SCOPURI / ŢINTE  STRATEGICE    

  1. Asigurarea calității proceselor de predare-învățare-evaluare în vederea dezvoltării armonioase a personalității elevilor, prin formarea și dezvoltarea competențelor acestora

 

 

  1. Menținerea în școală a unui climat de siguranță fizică și psihică necesar derulării optime a activităților școlare și extrașcolare
  1. Asigurarea bazei materiale pentru un învățământ de calitate
  1. Reconsiderarea managementului la nivelul școlii și al clasei în scopul eficientizării activităților și al adecvării la nevoile exprimate de beneficiari
  1. Promovarea imaginii scolii in comunitate

 

 

  1.  OPTIUNI  STRATEGICE

 

    

Ţinte  strategice

Opţiunea  curriculară

Opţiunea  financiară  şi  a  dotărilor  materiale

Opţiunea  investiţiilor  în  resursa  umană

Opţiunea  relaţiilor  comunitare

  1. Dezvoltarea  personalității elevilor prin formarea de competențe (inclusiv) de comunicare  socială

 

 

Relaţii deschise  între  profesori  şi  elevi.

Promovarea, la toate disciplinele de studiu, a comunicării eficiente şi responsabile între profesori şi elevi

Conectarea la internet a calculatoarelor aflate în dotare 

Programe de formare a cadrelor didactice  pentru comunicare  şi implicare în viaţa comunităţii

Realizarea  în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar

  1. Dezvoltarea  abilităţilor  de  proiectare  şi  realizare  în  echipă  a  activităţilor  de educaţie civică  cu  impact în şcoală şi comunitate

Organizarea la  toate disciplinele  de studiu,a unor activităţi în echipă 

Achiziţionarea unor materiale informative referitoare la avantajele organizării activităţii în echipe (pliante, cărţi, albume foto) şi realizarea unui punct de documentare si informare

Informarea şi formarea corpului profesoral

Realizarea unor mini expoziţii a produselor realizate de copii în diverse activităţi şcolare şi extraşcolare

  1. Asigurarea bazei materiale pentru un învățământ de calitate

Promovarea metodelor activ-participative la toate disciplinele de studiu

Confecţionarea prin mijloace proprii a unor materiale didactice şi utilizarea acestora la lecţii

Programe de formare continua a cadrelor didactice pentru folosirea în activitatea didactică a metodelor si tehhnicilor noi de predare/evaluare.

 

Antrenarea unor membri din comunitatea locală în acţiuni de realizare a unor mijloace de învăţământ

  1. Dezvoltarea  unor  relaţii  de  parteneriat  cu  beneficiarii actului managerial

Educarea  elevilor  prin  disciplinele  de  bază  şi  prin  disciplinele  opţionale  pentru  parteneriat  şi  cooperare  în  comunitate

Tipărirea  şi  promovarea  în  comunitate  a  unor  materiale  promoţionale (afişe, broşuri etc.)

Programe  comune  de  formare  pentru  cadre  didactice, părinţi  şi  alţi  reprezentanţi  ai  comunităţii  în  domeniul  comunicării  eficiente, antreprenoriatului şi  alegerea carierei

Realizarea  în  comun  a  unor  activităţi  în  şcoală  şi  extraşcolare

  1. Promovarea imaginii scolii in comunitate

 

Orele de Consiliere si orientare, lectorate in cadrul sedintelor cu parintii

Tipărirea  şi  promovarea  în  comunitate  a  unor  materiale  promoţionale (afişe, broşuri etc.)

Actualizarea permanenta a site-ului scolii

Informarea şi formarea corpului profesoral dar si a elevilor pentru a putea disemina informatiile ce pun intr-o lumina favorabila imaginea scolii

Realizarea  în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar

 

 

Pentru anul școlar 2021-2022, existența pandemiei impune o țintă suplimentară:

Asigurarea unui climat educațional sigur în contextul pandemiei de COVID-19 conform ordinelor comune al ME și MS pentru stabilirea măsurilor de prevenire și combaterea îmbolnăvirilor cu SARS COV-2 pentru anul școlar 2021-2022

 

 

 

 

De asemenea, pentru perioada vizată (2020-2025), ne mai propunem următoarele obiective:

  • Cuprinderea școlii într-un program „Școală după școală”;
  • Reabilitarea sălilor de clasă cu fonduri proprii sau cu fonduri de la bugetul local;
  • Amenajarea unui mini-parc pentru preșcolari în curtea școlii;
  • Dotarea laboratorului de informatică cu calculatoare noi (printr-un proiect cu fonduri europene sau din fonduri proprii);
  • Realizarea de activități care să determine o mai mare implicare a părinților în viața elevilor;
  • Identificarea elevilor capabili de performanță și participarea cu aceștia la olimpiade și concursuri școlare;

 

.

INDICATORI DE REALIZARE

 

Fişele de evaluare la sfârşit de an pentru personalul angajat

• Raportul de evaluare interna 

• Gradaţiile de merit obţinute; alte premieri şi distincţii

• Finalităţi ale parteneriatelor derulate

• Gradul de implicare a Consiliului de Administraţie în luarea deciziilor şi rezolvarea sarcinilor

• Modul de cheltuire a bugetului proiectat

• Fonduri extrabugetare obţinute şi probleme rezolvate cu acestea

• Calitatea şi numărul de implicări şi participări la cursuri de formare continuă, diseminarea acestora şi utilizarea abilităţilor dobânduite în activitatea didactică

• Respectarea termenelor de execuţie a unor obictive

• Realizarea diversităţii activităţilor opţionale alese şi realizate

• Documentele de proiectare şi evidenţele

 

 MONITORIZARE ŞI EVALUARE

 

Proiectul va fi monitorizat prin planificările periodice pe arii curriculare de activitate didactică şi managerială şi evaluări interne realiste ale factorilor implicaţi. Fiecare domeniu funcţional va fi analizat şi se va interveni in stabilirea priorităţilor la un moment dat. Realizările sau nerealizările planului de dezvoltare instituţională se vor regăsi în analiza managerială semestrială şi vor fi aduse în discuţia consiliului profesoral al şcolii. Principala grijă în monitorizare va fi urmărirea impactului asupra grupurilor ţintă cărora ne adresăm şi la care ne raportăm: elevii, părinţii, cadrele didactice şi nedidactice, comunitatea locală şi partenerii de proiecte, pentru a corecta din mers eventualele disfuncţii. Evaluarea finală a proiectului se va face prin măsurarea gradului de realizare a descriptorilor stabiliți.