PDI/PAS
ȘCOALA GIMNAZIALĂ CĂNEȘTI
PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ
2020-2025
Avizat in C.P. din data de 02.09.2020
Aprobat in C.A. din data de 02.09.2020
Revizuire avizată în ședința C.P. din data de 1.09.2022
Revizuire aprobată în ședința C.A. din data de 1.09.2022
INTRODUCERE
Planul de Dezvoltare Instituțională al unităţii şcolare trebuie să reflecte Strategia Educaţională pe termen mediu (4 ani), ţinând cont de strategia educaţională la nivel naţional și local, de evoluţia economică a zonei în care se află situată şcoala, de mobilitatea şi cerinţele profesionale ale pieţei muncii. Am realizat acest proiect cu intenţia de a stabili traiectul de la ceea ce suntem ȋn prezent la ceea ce ne dorim să fim ȋn următorii 4 ani, cu intenţia de a orienta dezvoltarea instituţională ȋn următoarea jumătate de deceniu. Proiectul reunește ȋntr-o viziune integratoare atât componenta strategică (misiunea, ţintele, opţiunile strategice), cât și componenta operaţională (programele, activităţile și acţiunile prin care se ating ţintele și se realizează misiunea). Proiectul elaborat ţine seama de complexitatea și de diversitatea activităţilor educaţionale pe care le desfășurăm. Este rodul analizei și al reflecţiei critice asupra situaţiei de fapt. Explorează și propune utilizarea cât mai judicioasă a resurselor existente pentru atingerea obiectivelor propuse și satisfacţia beneficiarilor educaţiei. Este centrat pe problematica-cheie a școlii și are o identitate a sa. Proiectul de Dezvoltare Instituţională propus pentru Şcoala Gimnazială Cănești, pentru perioada 2020 - 2025, este în concordanţă cu principiile calităţii în educaţie şi cu Strategia privind educaţia timpurie, pe următoarele direcţii:
Øasigurarea calităţii procesului de învăţământ;
- orientarea resurselor umane spre performanţa şolară;
Øîmbunătăţirea calităţii procesului de management;
-realizarea unui parteneriat activ cu comunitatea locală. Astfel conceput, PDI-ul propus este realizabil. Misiunea, ţintele și opţiunile strategice formulate sunt adecvate rolului nostru ȋn comunitate și ,,raţiunii noastre de a fi". El continuă componenta strategică, dar și pe cea concretă, operaţională, elaborată și concretizată ȋn PDI-ul anterior.
Noua paradigmă a educației înseamnă adaptare imediată la nou, la tehnologie, la viitor. Mai mult ca oricând în istorie, profesorilor li se cere să nu mai ofere nimic de-a gata elevilor. Într-o lume cu un viitor imposibil de anticipat, școala e nevoită să se adapteze și să dezvolte elevilor competența „de a învăța să învețe” și abilitatea de a se adapta la nou. Școala Gimnazială Cănești își propune să ofere, prin corpul profesoral, în fiecare moment, fiecărui elev, experiențe noi de învățare, astfel încât să facă din absolvenții săi niște învingători. Tot mai importantă a devenit, în ultimii ani, învățarea prin cooperare, între elevii din clase, școli și țări diferite, ca o garanție a faptului că viitorul ne va oferi soluții gândite în comun pentru problemele continentului european și ale omenirii. În acest context, desigură că Școala Gimnazială Cănești este preocupată de dezvoltarea unor parteneriate școlare cu alte instituții și de dezvoltarea unor rețele de învățare care să-i facă pe elevii școlii să învețe să rezolve probleme conlucrând cu alți elevi. Importanța unui plan strategic în dezvoltarea instituțională este dată în mare măsură de faptul că strategia are în vedere dezvoltarea instituției pe termen mediu și lung, alocarea cât mai eficientă a resurselor, monitorizarea nivelului de atingere a obiectivelor, identificarea de noi modalități în vederea ajustării rezultatelor. Totodată, PDI reprezintă cadrul de referință pentru eforturile consecvente și concentrate ale compartimentelor și comisiilor, ale echipei manageriale, pentru îndeplinirea obiectivelor strategice, asigurând astfel flexibilitatea instituției. Întocmirea planului de dezvoltare instituțională s-a realizat plecând de la o radiografie realistă asupra mediului extern în care activează instituţia de învăţământ şi asupra mediului organizaţional intern, ținându-se cont de factorii care influențează eficiența activității educaționale.
Dacă este să gândim o ierarhie a valorilor instituţionale din învăţământul preuniversitar buzoian, Şcoala Gimnazială Canesti ar ocupa un loc printre instituțiile de frunte, bucurându-se de prestigiu şi notorietate în spaţiul plin de nobleţe al oamenilor şcolii, de mândria şi recunoştinţa celor care au absolvit aici, de aprecierea şi întregii societăţi civile, a generaţiilor de elevi care au învăţat şi învaţă rosturile cunoaşterii şi ale vieţii în acest „templu” al şcolii româneşti contemporane.
Cred în valorile profesionale formate şi afirmate de-a lungul timpului în aceasta școala, în capacitatea şi competenţele corpului profesoral de aici de a obţine şi menţine la standarde ridicate performanţele elevilor..
O altă mare bucurie care mă încearcă de multe ori, este atunci când am prilejul să-i aud pe părinţii elevilor vorbind frumos despre instituţia şcolară unde copiii lor învaţă multe lucruri interesante de la profesori bine intenţionaţi şi dăruiţi profesiunii alese. Cred că este riscant să le spunem acestor oameni că îşi exercită o meserie de excepţie. A fi profesor este mai mult decât atât. A fi profesor înseamnă să faci ceva care nu este la îndemâna oricui, iar o astfel de întreprindere o poţi încredinţa numai zeilor. A fi profesor este o misiune ce ţine de arta de a-i învăţa pe alţii ceea ce ştii tu mai bine şi a-i educa pentru ca ei să fie de folos viitorului, alături de oameni, pentru ei şi pentru ţara lor.
În concluzie, ceea ce se întâmplă în activitatea Scolii Gimnaziale Cănesti se referă la arta de a instrui şi a educa generaţia mileniului III, de a pregăti aceste generatii să găsească răspunsurile potrivite la provocările zilei de mâine.
Sunt încredinţat că elevii şi corpul profesoral de aici se află pe traiectoria ascendentă a devenirii învăţământului românesc, catalizându-şi acţiunile pe direcţia redimensionării continue a calităţii, sporirii şi menţinerii notorietăţii de care se bucură această instituţie şcolară din județul nostru.
Ar fi foarte multe de spus despre institutia noastră, dar închei aici, gândindu-mă la eforturile comune ale profesorilor şi părinţilor, legaţi spiritual de această şcoală, de a păstra prestigiul obţinut de-a lungul anilor prin studiu intens, muncă şi chiar sacrificiu de sine.
Acesta este îndemnul meu:
LUPTĂ PENTRU PRESTIGIU, LUPTĂ PENTRU A SE ŞTI CĂ EXIŞTI ŞI POŢI!
CONTEXT LEGISLATIV
Prezentul proiect de dezvoltare a şcolii a fost conceput având la bază :
- Legea 1/2011, Legea educaţiei naţionale
- Ordinele, notele, notificările şi precizările M.E.
- Programul de Guvernare pe perioada 2020 – 2024, capitolul ”Educaţie”
- LEGE nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
- HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 21/10.01.2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar
- HOTĂRÂRE DE GUVERN nr. 22/25.01.2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie
- Standarde de referință și indicatori de perfomanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar
- Obiectivele Strategiei Europa 2020, capitolul IV. Educație
- Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar
- Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
- Ordin 3638/ 27.03.2012 Aprobarea standardelor de formare continuă a persoanelor cu funcții manageriale;
- OMECTS nr. 3545/2012 Adoptarea politicii în managementul educațional preuniversitar.
- Ordinul MECI nr. 5132 / 2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte.
- PREZENTAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT
|
Unitatea şcolară:
Şcoala Gimnazială Cănești
Adresa:
Loc. Cănești, jud. Buzau, Nr.55
Telefon: 0747073829
email: scoalacanesti@yahoo.com
Web: https://scoalacanesti-ro.webnode.ro/
Localizarea geografică şi caracterizarea socio-economică a zonei
Şcoala Gimnazială Căneşti este situată în com. Căneşti, în partea de N-V a judeţului Buzău, pe cursul mijlociu al pârâului Sărăţel, în zona Subcarpaţilor de Curbură, mai precis în subunitatea acestora, Subcarpaţii Buzăului. Este alcătuită din 6 sate: Căneşti, Negoşina, Şuchea, Valea-Verzei, Păcurile şi Gonţeşti.
Faţă de municipiul reşedinţă de judeţ, Buzău, com. Căneşti este situată la 45 de kilometri, căile de legătură cu acesta fiind drumul naţional nr.10 de la Buzău până la Berca (drumul naţional nr. 10 leagă oraşul Buzău de Braşov) şi drumul judeţean nr. 102 F, de la Berca.
Deoarece forma predominantă de relief este dealul, principalele îndeletniciri ale locuitorilor sunt creşterea animalelor si cultivarea pomilor fructiferi.
Dezvoltarea economică a localitaţii este foarte slabă, deoarece pe teritoriul ei sunt amplasate numai cateva sonde, unde sunt angajaţi ca muncitori foarte puţini localnici.
Lipsa locurilor de muncă, sărăcia pământului, posibilităţile foarte reduse de existenţă, majoritatea oamenilor trăind din ajutorul social şi produsele de la cele câteva animale crescute în gospodărie, au determinat plecarea din localitate a numeroase familii tinere. Plecarea acestora a determinat scăderea numărului de copii în toate unităţile şcolare din localitate. La acest exod a contribuit și desființarea școlilor primare sătești. Familiile rezidente sunt formate în număr mare din bătrâni, puţini din ei fiind pensionari de stat, cu numeroase probleme sociale (văduvi/e, cu locuinţe amplasate pe terenuri supuse alunecărilor, lipsite de surse financiare, persoane cu dizabilităţi etc.).
Satul cu populaţia cea mai îmbătrânită este Păcurile, unde Şcoala cu clasele I-IV a fost desfiinţată în septembrie 2004, copiii urmând cursurile la una din şcolile cele mai apropiate din localitate. Treptat au fost desființate și școlile primare din Șuchea și Valea Verzei, elevii fiind mutați la școala Cănești
Posibilităţile de dezvoltare a comunei, prin alocarea de fonduri familiilor tinere, ar putea fi:
-înfiinţarea de ferme / asociaţii zootehnice
-înfiinţarea de livezi
-înfiinţarea unor plantaţii de arbuști caracteristici zonei (ex. plantaţii de cătină).
Trăsături caracteristice
În comună funcţionează:
-o şcoală gimnazială având şi o grădiniţă cu program normal (la Căneşti)
-o şcoală primară (în satul Negoşina)
Şcoala Gimnazială Căneşti este singura unitate cu personalitate juridică
Populaţia şcolară
În anul şcolar 2022-2023 numărul copiilor înscrişi în grădiniţele şi şcolile din comună este de 46, din care:
- în grădiniţă: 18
- în învăţământul primar: 17
- în învăţământul gimnazial: 13
Numărul copiilor, la toate nivelurile de învăţământ, este în ușoară descreştere.
Grădiniţa funcţionează cu grupă combinată, la cele cinci clase ale învăţământului primar predarea este simultană, iar la învăţământul gimnazial funcţionează două clase în regim de simultan: (V-VII, VI-VIII)
Elevii claselor V–VIII, care vin la Şcoala Gimnazială Căneşti, parcurg distanţele mari, în drumul dintre casă şi şcoală, cu microbuzul şcolar.
Resurse umane
În acest an şcolar, în şcoala noastră îşi desfăşoară activitatea 6 cadre didactice titulare (cinci cu gradul I) și două cadre didactic calificate (gradul II/definitivat).
Avem personal didactic auxiliar, după cum urmează: 0,25 norma contabil sef (ocupat de 1 persoană) și 0,25 normă de secretar deținută prin cumul, peste norma didactică.
Personalul nedidactic este constituit din: 1 norme de îngrijitori, pe care avem încadrate 2 persoane (0,75 la Școala Cănești+0,25 la Școala Negoșina), 0,75 normă de fochist (din care 0,25 normă de fochist la Școala Negoșina) și 0, 25 normă de muncitor de întreținere. Toate normele sunt ocupate.
Toate cadrele didactice care îşi desfăşoară activitatea în şcoala noastră sunt calificate şi sunt încadrate astfel :
- cu gr. did. II: 1
- cu gr. did. I: 6
- definitivat:1
Cadrele didactice aflate în unitatea noastră în anul şcolar 2022-2023 au absolvit cursuri de formare / perfecţionare (inclusiv CRED) în domeniile de specialitate şi au primit adeverinţe/certificate de absolvire.
Două cadre didactice fac parte din Corpul Național de Experți în Management Educațional.
Indicatori de evaluare a performanţei şcolare
- La Evaluarea Națională, gradul de promovare a fost de 100%,. Nu avem copii participanţi la concursuri şi olimpiade şcolare nationale si internationale. În schimb, au obținut rezultate meritorii (locul unu sau doi) la diverse concursuri județene și locale.
- Procentul elevilor care au trecut la niveluri superioare de învăţământ în anul şcolar încheiat a fost de 100 %.
- Nu se înregistreaza absenteism si probleme comportamentale.
- În anul şcolar 2021-2022 niciun elev nu a rămas corigent sau repetent. Nu s-a înregistrat abandon şcolar.
- Toate posturile didactice au fost ocupate cu personal didactic calificat..
Resurse materiale
Cele 4 săli de clasă destinate claselor V-VIII funcţionează şi ca laboratoare / cabinete, în una din aceste săli fiind amplasată biblioteca şcolară, iar în alta funcționeaza laboratorul de informatică, având conectare la Internet.
Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești, este foarte veche şi nu a fost reabilitată. Prin demersurile conducerii școlii, a fost inclusă într-un program național de reabilitare totală. Numai Școala Primară/ Grădinița cu Program Normal Negoșina (în conservare) beneficiază de o construcție nouă, inaugurată în anul școlar 2015-2016
Toate unitățile din structuri au fost dotate cu mobilier şi au resurse educaţionale corespunzătoare.
ANALIZA SWOT
MEDIUL INTERN
Puncte tari
-Mediu şcolar prietenos şi responsabil care se construieşte în concordanţă cu sloganul “O ŞCOALĂ PENTRU TOŢI, O ŞCOALĂ PENTRU COMUNITATE!”;
-Baza materială adecvată în cabinetele de Matematică-Informatică, Istorie-Geografie și Limba Română, în sala de grupă și-n clasele primare
-Competenţă profesională bazată pe cadre didactice calificate, dedicate profesiei şi capabile să asigure realizarea obiectivelor educaţionale
-Existenţa unui grup de cadre didactice care au dobândit, prin studii, noi calificari în domenii ale educaţiei și au realizat o serie de stagii de perfecţionare în management educaţional
-Existenţa în şcoală a unor cadre didactice cu cunoştinţe în domeniul informaticii
-Număr mare de cadre didactice titulare
-Existenţa unui site al şcolii
-Atmosferă destinsă, de încredere reciprocă între cadrele didactice
-Participarea la diferite activități în parteneriat cu alte instituții ale statului
-Elevi capabili să-şi însuşească cu ușurință cunoştinţele şi abilităţile necesare propriei formări.
-Nu există absenteism.
-Nu avem elevi cu abateri de la disciplina şcolară/cu comportament deviant.
-Toate cadrele didactice sunt calificate, dovedesc o bună pregătire profesională şi manifestă interes pentru formarea continuă şi perfecţionare.
- În colectivul didactic s-au stabilit relaţii de colaborare şi cooperare, toate cadrele didactice sunt bine integrate şi manifestă ataşament faţă de şcoala.
- Profesorii au continuitate pe post.
- Clădirea şcolii, deşi veche, este bine întreţinută, cu săli suficiente şi spaţioase.
- Sălile de clasă sunt dotate cu mobilier modular şi material didactic bogat.
- Şcoala asigură ambianţa, confortul şi securitatea necesare desfăşurării activităţii şcolare.
- Preocuparea profesorilor pentru un învățământ modern
Puncte slabe
- Scăderea demografică
- Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești nu a fost reabilitată niciodată.
- Slaba motivaţie pentru învăţare din cauza situației financiare precare a parinților.
- Preocupare redusa pentru pregătirea copiilor capabili de performanţă în vederea participării acestora la concursuri şi olimpiade şcolare.
- Laboratorul de informatică este dotat cu calculatoare vechi, uzate atât din punct de vedere fizic cât și moral.
- Finanțarea mai mult decât modestă a instituției
MEDIUL EXTERN
Oportunităţi
- Programele naţionale şi locale („Școală după școală”, „Fiecare copil în grădiniță” etc)
- Administraţia locală deschisă la problemele şcolii.
- Cursurile de formare continua
- Existenţa standardelor de referinţă pentru evaluarea unităţilor de învăţământ
- Sprijin din partea Consiliului Local;
- Sprijin din partea Consiliului Reprezentativ al Părinţilor
- Parteneriate cu numeroase instituții de învățămînt și organizații nonguvernamentale
- Pregătirea unor cadre didactice în programul CRED
- Existența cabinetelor de specialitate
- Existența unei baze sportive moderne
- Existența unui Curriculum la decizia şcolii adaptat intereselor și nevoilor de formare ale elevilor
- Existența unui încadrări corespunzătoare (100% cadre calificate) și echilibrate (cadre didactice tinere, cu spirit de iniţiativă, și cadre didactice cu experiență)
- Aplicarea legii privind asigurarea calității educației
- Frecventarea cursurilor de perfecționare și formare continuă
Ameninţări
- Subdezvoltarea economică a localităţii.
- Resursele financiare foarte reduse ale familiilor elevilor.
- Scăderea demografică
- Populaţia îmbătrânită şi cu un nivel de educaţie scăzut.
- Dezinteresul unor părinți faţă de educaţie.
- Lipsa agenţilor economici în zonă.
- Numărul mare de familii dezorganizate, cu probleme sociale deosebite, cu carenţe educative foarte mari.
- Statutul precar al cadrelor didactice, urmat de o diminuare a randamentului şi a entuziasmului acestora, trăsături necesare în activităţile organizaţiei
- Influenţa negativă exercitată asupra elevilor şi a părinţilor de către atitudini şi comportamente morale reprobabile existente în societatea românească şi care sunt promovate de mass-media (educaţia informală) ş.a..
- Migrația economică în străinătate
ANALIZA PEST(E)
A. Factori Politico-Legali
a) Legislaţia muncii:
• permite angajarea de către şcoalǎ a personalului calificat şi a specialiştilor pentru compartimentele deficitare;
• existenta legislației care permite angajarea de personal didactic în timpul anului, în situația în care posturile devin vacante (Ordinul MEN Nr 4959/02.09.2013; alte ordine complementare în condițiile pandemiei de COVID 19)
b) Contextul politic
Ţintele strategice pe care ni le-am propus să le atingem în urmatorii 4-5 ani rezultă din nevoile identificate la nivelul şcolii şi, în acelaşi timp, îşi au corespondent în politicile educaţionale naţionale şi locale. Aşa de exemplu, ţinta strategică prin care ne propunem “să pregătim beneficiarii direcţi şi indirecţi ai şcolii cu scopul participării la asigurarea calităţii educaţiei” este o direcţie esenţială a reformei sistemului de învăţământ şi, mai mult, are caracter de obligativitate, conferit de Legea 87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei. Majoritatea ţintelor pe care ni le-am fixat vor fi realizate prin obiective şi activităţi care vizează formarea profesională continuă. Şi acest aspect este conţinut în politicile de dezvoltare la nivel naţional, regional şi local prin intermediul proiectelor pe care le derulăm )
Activitatea de lobby
Părinţii reprezintă un factor important în prezentarea realizărilor şcolii şi a performanţelor instructive-educative (prin intermediul Consiliului Consultativ al Părinților
Cadrele didactice din învăţământul primar colaborează cu grădiniţele prezentând principalele realizări în activitatea instructiv-educativă şi performanţele obţinute de elevi
B. Factori economici
- Activitatea economică precară afectează nivelul de educație, fiindcă, paradoxal, deși este gratuită, educația costă
- · Șomajul generază fenomenul de migrație a forței de muncă, concomitent cu sporirea numărului de copii aflați sub supravegherea unor rude
- Menținerea unui nivel minimal al salariilor afectează familiile și copiii din instituția noastră.
Politica bugetară
La nivel local, politica bugetară este favorabilă şcolii, asigurându-se sursele financiare necesare asigurării în condiţii decente pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ
Nivelul redus al bugetului local determină alocarea unor sume necorespunzătoare (mult mai mici decât necesarul)
Venitul disponibil al familiei
Scăderea veniturilor familiei generează demotivarea elevilor.
Nivelul mic al câştigurilor lunare în familiile elevilor, influenţează negativ posibilitatea procurării tuturor materialelor necesare copiilor.
C. Factori socio-culturali
a) Atitudinea faţă de muncă:
Atitudine pozitivă faţă de muncă a majorităţii elevilor și părinţilor
· Atitudine optimă față de muncă în rândurile personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic.
b) Rata natalităţii
Scăderea anuală a numărului de copii din circumscripţia şcolară poate genera în viitor probleme de încadrare pentru personalul didactic.
- Nivelul educaţional al părinților
Majoritatea elevilor provin din familii cu pregatire medie la nivel gimnazial
Niciun părinte nu are studii superioare
- Nu există probleme etnice
- Toți elevii sunt ortodocși
D. Factori tehnologici
Dotarea, baza materială
- clădiri funcţionale, cu toate dotările şi utilităţile necesare
desfăşurării procesului instructive-educativ clasic și online
- acces la Internet cu ajutorul tabletelor și laptopurilor oferite gratuit de școală
- dotarea cu sistem de supraveghere video, atât în incinta școlii cât și în afara acesteia
E. Factori ecologici
Şcoala Gimnazială Cănești nu produce deşeuri şi nici dezechilibre mediului înconjurător prin activităţile desfăşurate, fiind preocupată în acelaşi timp de educaţia elevilor pentru cultivarea atitudinilor şi comportamentelor ecologice, pentru dezvoltare durabilă.
COMPONENTA STRATEGICĂ
VIZIUNEA
Şcoala Gimnaziala Canesti este o şcoală în slujba comunităţii având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă şi echitabilă pentru toate categoriile de copii şi de a asigura progresul tuturor elevilor săi, astfel încât "mâine să fie mai buni ca azi"... Construim viitorul copiilor prin iubire, respect şi responsabilitate pentru ca aceştia să devină cetăţeni ai lumii dornici de a învăţa toata viaţa
(Şcoala Gimnazială Cănești este o instituţie aflată în slujba comunităţii, având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă pentru toate categoriile de copii şi de a asigura printr-o îmbinare echilibrată a tradiţiei cu inovaţia, formarea tinerilor ca cetățeni activi, sub semnul valorilor democratice, consacrate pe plan european. Școala satisface nevoia elevului de a se simţi competent, integrat în colectiv şi independent. Avem ca prioritate pregătirea elevilor pentru o lume în schimbare, formându-le capacităţi, deprinderi şi competenţe care să le permită să-şi găsească locul si menirea socială. Respectam fiecare elev, oricat de modeste ar fi rezultatele scolare, identificând atuul si aptitudinele fiecaruia pentru a le putea valorifica. Şcoala este un loc în care elevii trebuie să se simtă acasă. De aceea ne propunem să oferim şanse egale pentru educaţie şi cultură tuturor elevilor, indiferent de nivelul de dezvoltare psihoindividuală, de etnie şi de religie. Tratăm elevii în funcţie de cum ar putea deveni mai degrabă decât de cum sunt ei în realitate.)
MISIUNEA
În vederea realizării viziunii propuse, misiunea școlii noastre vizează: asigurarea unei educații de calitate printr-un management capabil să creeze un climat educațional favorabil dezvoltării personale a actorilor educaționali implicați; integrarea școlară a tuturor copiilor, urmărindu-se implementarea educației centrate pe elev; utilizarea unor metodologii optime de lucru; implicarea părinților și a reprezentanților comunității în pregătirea și evoluția în carieră a elevilor: abordarea educaţiei din perspectiva serviciilor comunitare prin implicarea părinţilor şi a reprezentaţilor comunităţii în pregătirea şi evoluţia în carieră a elevilor, prin valorificarea tradiţiilor locale, în raport cu nevoile comunitare.
Pe termen lung, unitatea noastră va deveni o şcoală a calităţii şi performanţei în folosul comunităţii, având ca finalitate conturarea unui profil uman complex, capabil de a fi un bun cetăţean, înzestrat cu o bogată cultură generală care să constituie fundamentul oricarei specializari, capabil să se adapteze la dinamica societăţii democratice bazată pe economia de piaţă, capabil să ia decizii juste şi prompte, să fie tolerant şi solidar cu semenii.
În esență, misiunea noastră este ca elevul, un candidat la umanitate, să poată absolvi cu ușurință examenele vieții
.
VALORI CHEIE
Egalitate de şanse;
Profesionalism;
Flexibilitate;
Responsabilitate;
Abordare ştiinţifică;
Colaborare;
Credibilitate;
Transparenţă;
Toleranţă;
Respect;
Dăruire.
III . SCOPURI / ŢINTE STRATEGICE
|
|
|
|
|
- OPTIUNI STRATEGICE
Ţinte strategice |
Opţiunea curriculară |
Opţiunea financiară şi a dotărilor materiale |
Opţiunea investiţiilor în resursa umană |
Opţiunea relaţiilor comunitare |
|
Relaţii deschise între profesori şi elevi. Promovarea, la toate disciplinele de studiu, a comunicării eficiente şi responsabile între profesori şi elevi |
Conectarea la internet a calculatoarelor aflate în dotare |
Programe de formare a cadrelor didactice pentru comunicare şi implicare în viaţa comunităţii |
Realizarea în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar |
|
Organizarea la toate disciplinele de studiu,a unor activităţi în echipă |
Achiziţionarea unor materiale informative referitoare la avantajele organizării activităţii în echipe (pliante, cărţi, albume foto) şi realizarea unui punct de documentare si informare |
Informarea şi formarea corpului profesoral |
Realizarea unor mini expoziţii a produselor realizate de copii în diverse activităţi şcolare şi extraşcolare |
|
Promovarea metodelor activ-participative la toate disciplinele de studiu |
Confecţionarea prin mijloace proprii a unor materiale didactice şi utilizarea acestora la lecţii |
Programe de formare continua a cadrelor didactice pentru folosirea în activitatea didactică a metodelor si tehhnicilor noi de predare/evaluare.
|
Antrenarea unor membri din comunitatea locală în acţiuni de realizare a unor mijloace de învăţământ |
|
Educarea elevilor prin disciplinele de bază şi prin disciplinele opţionale pentru parteneriat şi cooperare în comunitate |
Tipărirea şi promovarea în comunitate a unor materiale promoţionale (afişe, broşuri etc.) |
Programe comune de formare pentru cadre didactice, părinţi şi alţi reprezentanţi ai comunităţii în domeniul comunicării eficiente, antreprenoriatului şi alegerea carierei |
Realizarea în comun a unor activităţi în şcoală şi extraşcolare |
|
Orele de Consiliere si orientare, lectorate in cadrul sedintelor cu parintii |
Tipărirea şi promovarea în comunitate a unor materiale promoţionale (afişe, broşuri etc.) Actualizarea permanenta a site-ului scolii |
Informarea şi formarea corpului profesoral dar si a elevilor pentru a putea disemina informatiile ce pun intr-o lumina favorabila imaginea scolii |
Realizarea în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar |
Pentru anul școlar 2021-2022, existența pandemiei impune o țintă suplimentară:
Asigurarea unui climat educațional sigur în contextul pandemiei de COVID-19 conform ordinelor comune al ME și MS pentru stabilirea măsurilor de prevenire și combaterea îmbolnăvirilor cu SARS COV-2 pentru anul școlar 2021-2022
De asemenea, pentru perioada vizată (2020-2025), ne mai propunem următoarele obiective:
- Cuprinderea școlii într-un program „Școală după școală”;
- Reabilitarea sălilor de clasă cu fonduri proprii sau cu fonduri de la bugetul local;
- Amenajarea unui mini-parc pentru preșcolari în curtea școlii;
- Dotarea laboratorului de informatică cu calculatoare noi (printr-un proiect cu fonduri europene sau din fonduri proprii);
- Realizarea de activități care să determine o mai mare implicare a părinților în viața elevilor;
- Identificarea elevilor capabili de performanță și participarea cu aceștia la olimpiade și concursuri școlare;
.
INDICATORI DE REALIZARE
Fişele de evaluare la sfârşit de an pentru personalul angajat
• Raportul de evaluare interna
• Gradaţiile de merit obţinute; alte premieri şi distincţii
• Finalităţi ale parteneriatelor derulate
• Gradul de implicare a Consiliului de Administraţie în luarea deciziilor şi rezolvarea sarcinilor
• Modul de cheltuire a bugetului proiectat
• Fonduri extrabugetare obţinute şi probleme rezolvate cu acestea
• Calitatea şi numărul de implicări şi participări la cursuri de formare continuă, diseminarea acestora şi utilizarea abilităţilor dobânduite în activitatea didactică
• Respectarea termenelor de execuţie a unor obictive
• Realizarea diversităţii activităţilor opţionale alese şi realizate
• Documentele de proiectare şi evidenţele
MONITORIZARE ŞI EVALUARE
Proiectul va fi monitorizat prin planificările periodice pe arii curriculare de activitate didactică şi managerială şi evaluări interne realiste ale factorilor implicaţi. Fiecare domeniu funcţional va fi analizat şi se va interveni in stabilirea priorităţilor la un moment dat. Realizările sau nerealizările planului de dezvoltare instituţională se vor regăsi în analiza managerială semestrială şi vor fi aduse în discuţia consiliului profesoral al şcolii. Principala grijă în monitorizare va fi urmărirea impactului asupra grupurilor ţintă cărora ne adresăm şi la care ne raportăm: elevii, părinţii, cadrele didactice şi nedidactice, comunitatea locală şi partenerii de proiecte, pentru a corecta din mers eventualele disfuncţii. Evaluarea finală a proiectului se va face prin măsurarea gradului de realizare a descriptorilor stabiliți.
ȘCOALA GIMNAZIALĂ CĂNEȘTI
PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ
2020-2025
Avizat in C.P. din data de 02.09.2020
Aprobat in C.A. din data de 02.09.2020
Revizuire avizată în ședința C.P. din data de 1.09.2022
Revizuire aprobată în ședința C.A. din data de 1.09.2022
INTRODUCERE
Planul de Dezvoltare Instituțională al unităţii şcolare trebuie să reflecte Strategia Educaţională pe termen mediu (4 ani), ţinând cont de strategia educaţională la nivel naţional și local, de evoluţia economică a zonei în care se află situată şcoala, de mobilitatea şi cerinţele profesionale ale pieţei muncii. Am realizat acest proiect cu intenţia de a stabili traiectul de la ceea ce suntem ȋn prezent la ceea ce ne dorim să fim ȋn următorii 4 ani, cu intenţia de a orienta dezvoltarea instituţională ȋn următoarea jumătate de deceniu. Proiectul reunește ȋntr-o viziune integratoare atât componenta strategică (misiunea, ţintele, opţiunile strategice), cât și componenta operaţională (programele, activităţile și acţiunile prin care se ating ţintele și se realizează misiunea). Proiectul elaborat ţine seama de complexitatea și de diversitatea activităţilor educaţionale pe care le desfășurăm. Este rodul analizei și al reflecţiei critice asupra situaţiei de fapt. Explorează și propune utilizarea cât mai judicioasă a resurselor existente pentru atingerea obiectivelor propuse și satisfacţia beneficiarilor educaţiei. Este centrat pe problematica-cheie a școlii și are o identitate a sa. Proiectul de Dezvoltare Instituţională propus pentru Şcoala Gimnazială Cănești, pentru perioada 2020 - 2025, este în concordanţă cu principiile calităţii în educaţie şi cu Strategia privind educaţia timpurie, pe următoarele direcţii:
Øasigurarea calităţii procesului de învăţământ;
- orientarea resurselor umane spre performanţa şolară;
Øîmbunătăţirea calităţii procesului de management;
-realizarea unui parteneriat activ cu comunitatea locală. Astfel conceput, PDI-ul propus este realizabil. Misiunea, ţintele și opţiunile strategice formulate sunt adecvate rolului nostru ȋn comunitate și ,,raţiunii noastre de a fi". El continuă componenta strategică, dar și pe cea concretă, operaţională, elaborată și concretizată ȋn PDI-ul anterior.
Noua paradigmă a educației înseamnă adaptare imediată la nou, la tehnologie, la viitor. Mai mult ca oricând în istorie, profesorilor li se cere să nu mai ofere nimic de-a gata elevilor. Într-o lume cu un viitor imposibil de anticipat, școala e nevoită să se adapteze și să dezvolte elevilor competența „de a învăța să învețe” și abilitatea de a se adapta la nou. Școala Gimnazială Cănești își propune să ofere, prin corpul profesoral, în fiecare moment, fiecărui elev, experiențe noi de învățare, astfel încât să facă din absolvenții săi niște învingători. Tot mai importantă a devenit, în ultimii ani, învățarea prin cooperare, între elevii din clase, școli și țări diferite, ca o garanție a faptului că viitorul ne va oferi soluții gândite în comun pentru problemele continentului european și ale omenirii. În acest context, desigură că Școala Gimnazială Cănești este preocupată de dezvoltarea unor parteneriate școlare cu alte instituții și de dezvoltarea unor rețele de învățare care să-i facă pe elevii școlii să învețe să rezolve probleme conlucrând cu alți elevi. Importanța unui plan strategic în dezvoltarea instituțională este dată în mare măsură de faptul că strategia are în vedere dezvoltarea instituției pe termen mediu și lung, alocarea cât mai eficientă a resurselor, monitorizarea nivelului de atingere a obiectivelor, identificarea de noi modalități în vederea ajustării rezultatelor. Totodată, PDI reprezintă cadrul de referință pentru eforturile consecvente și concentrate ale compartimentelor și comisiilor, ale echipei manageriale, pentru îndeplinirea obiectivelor strategice, asigurând astfel flexibilitatea instituției. Întocmirea planului de dezvoltare instituțională s-a realizat plecând de la o radiografie realistă asupra mediului extern în care activează instituţia de învăţământ şi asupra mediului organizaţional intern, ținându-se cont de factorii care influențează eficiența activității educaționale.
Dacă este să gândim o ierarhie a valorilor instituţionale din învăţământul preuniversitar buzoian, Şcoala Gimnazială Canesti ar ocupa un loc printre instituțiile de frunte, bucurându-se de prestigiu şi notorietate în spaţiul plin de nobleţe al oamenilor şcolii, de mândria şi recunoştinţa celor care au absolvit aici, de aprecierea şi întregii societăţi civile, a generaţiilor de elevi care au învăţat şi învaţă rosturile cunoaşterii şi ale vieţii în acest „templu” al şcolii româneşti contemporane.
Cred în valorile profesionale formate şi afirmate de-a lungul timpului în aceasta școala, în capacitatea şi competenţele corpului profesoral de aici de a obţine şi menţine la standarde ridicate performanţele elevilor..
O altă mare bucurie care mă încearcă de multe ori, este atunci când am prilejul să-i aud pe părinţii elevilor vorbind frumos despre instituţia şcolară unde copiii lor învaţă multe lucruri interesante de la profesori bine intenţionaţi şi dăruiţi profesiunii alese. Cred că este riscant să le spunem acestor oameni că îşi exercită o meserie de excepţie. A fi profesor este mai mult decât atât. A fi profesor înseamnă să faci ceva care nu este la îndemâna oricui, iar o astfel de întreprindere o poţi încredinţa numai zeilor. A fi profesor este o misiune ce ţine de arta de a-i învăţa pe alţii ceea ce ştii tu mai bine şi a-i educa pentru ca ei să fie de folos viitorului, alături de oameni, pentru ei şi pentru ţara lor.
În concluzie, ceea ce se întâmplă în activitatea Scolii Gimnaziale Cănesti se referă la arta de a instrui şi a educa generaţia mileniului III, de a pregăti aceste generatii să găsească răspunsurile potrivite la provocările zilei de mâine.
Sunt încredinţat că elevii şi corpul profesoral de aici se află pe traiectoria ascendentă a devenirii învăţământului românesc, catalizându-şi acţiunile pe direcţia redimensionării continue a calităţii, sporirii şi menţinerii notorietăţii de care se bucură această instituţie şcolară din județul nostru.
Ar fi foarte multe de spus despre institutia noastră, dar închei aici, gândindu-mă la eforturile comune ale profesorilor şi părinţilor, legaţi spiritual de această şcoală, de a păstra prestigiul obţinut de-a lungul anilor prin studiu intens, muncă şi chiar sacrificiu de sine.
Acesta este îndemnul meu:
LUPTĂ PENTRU PRESTIGIU, LUPTĂ PENTRU A SE ŞTI CĂ EXIŞTI ŞI POŢI!
CONTEXT LEGISLATIV
Prezentul proiect de dezvoltare a şcolii a fost conceput având la bază :
- Legea 1/2011, Legea educaţiei naţionale
- Ordinele, notele, notificările şi precizările M.E.
- Programul de Guvernare pe perioada 2020 – 2024, capitolul ”Educaţie”
- LEGE nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
- HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 21/10.01.2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar
- HOTĂRÂRE DE GUVERN nr. 22/25.01.2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie
- Standarde de referință și indicatori de perfomanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar
- Obiectivele Strategiei Europa 2020, capitolul IV. Educație
- Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar
- Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
- Ordin 3638/ 27.03.2012 Aprobarea standardelor de formare continuă a persoanelor cu funcții manageriale;
- OMECTS nr. 3545/2012 Adoptarea politicii în managementul educațional preuniversitar.
- Ordinul MECI nr. 5132 / 2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte.
- PREZENTAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT
|
Unitatea şcolară:
Şcoala Gimnazială Cănești
Adresa:
Loc. Cănești, jud. Buzau, Nr.55
Telefon: 0747073829
email: scoalacanesti@yahoo.com
Web: https://scoalacanesti-ro.webnode.ro/
Localizarea geografică şi caracterizarea socio-economică a zonei
Şcoala Gimnazială Căneşti este situată în com. Căneşti, în partea de N-V a judeţului Buzău, pe cursul mijlociu al pârâului Sărăţel, în zona Subcarpaţilor de Curbură, mai precis în subunitatea acestora, Subcarpaţii Buzăului. Este alcătuită din 6 sate: Căneşti, Negoşina, Şuchea, Valea-Verzei, Păcurile şi Gonţeşti.
Faţă de municipiul reşedinţă de judeţ, Buzău, com. Căneşti este situată la 45 de kilometri, căile de legătură cu acesta fiind drumul naţional nr.10 de la Buzău până la Berca (drumul naţional nr. 10 leagă oraşul Buzău de Braşov) şi drumul judeţean nr. 102 F, de la Berca.
Deoarece forma predominantă de relief este dealul, principalele îndeletniciri ale locuitorilor sunt creşterea animalelor si cultivarea pomilor fructiferi.
Dezvoltarea economică a localitaţii este foarte slabă, deoarece pe teritoriul ei sunt amplasate numai cateva sonde, unde sunt angajaţi ca muncitori foarte puţini localnici.
Lipsa locurilor de muncă, sărăcia pământului, posibilităţile foarte reduse de existenţă, majoritatea oamenilor trăind din ajutorul social şi produsele de la cele câteva animale crescute în gospodărie, au determinat plecarea din localitate a numeroase familii tinere. Plecarea acestora a determinat scăderea numărului de copii în toate unităţile şcolare din localitate. La acest exod a contribuit și desființarea școlilor primare sătești. Familiile rezidente sunt formate în număr mare din bătrâni, puţini din ei fiind pensionari de stat, cu numeroase probleme sociale (văduvi/e, cu locuinţe amplasate pe terenuri supuse alunecărilor, lipsite de surse financiare, persoane cu dizabilităţi etc.).
Satul cu populaţia cea mai îmbătrânită este Păcurile, unde Şcoala cu clasele I-IV a fost desfiinţată în septembrie 2004, copiii urmând cursurile la una din şcolile cele mai apropiate din localitate. Treptat au fost desființate și școlile primare din Șuchea și Valea Verzei, elevii fiind mutați la școala Cănești
Posibilităţile de dezvoltare a comunei, prin alocarea de fonduri familiilor tinere, ar putea fi:
-înfiinţarea de ferme / asociaţii zootehnice
-înfiinţarea de livezi
-înfiinţarea unor plantaţii de arbuști caracteristici zonei (ex. plantaţii de cătină).
Trăsături caracteristice
În comună funcţionează:
-o şcoală gimnazială având şi o grădiniţă cu program normal (la Căneşti)
-o şcoală primară (în satul Negoşina)
Şcoala Gimnazială Căneşti este singura unitate cu personalitate juridică
Populaţia şcolară
În anul şcolar 2022-2023 numărul copiilor înscrişi în grădiniţele şi şcolile din comună este de 46, din care:
- în grădiniţă: 18
- în învăţământul primar: 17
- în învăţământul gimnazial: 13
Numărul copiilor, la toate nivelurile de învăţământ, este în ușoară descreştere.
Grădiniţa funcţionează cu grupă combinată, la cele cinci clase ale învăţământului primar predarea este simultană, iar la învăţământul gimnazial funcţionează două clase în regim de simultan: (V-VII, VI-VIII)
Elevii claselor V–VIII, care vin la Şcoala Gimnazială Căneşti, parcurg distanţele mari, în drumul dintre casă şi şcoală, cu microbuzul şcolar.
Resurse umane
În acest an şcolar, în şcoala noastră îşi desfăşoară activitatea 6 cadre didactice titulare (cinci cu gradul I) și două cadre didactic calificate (gradul II/definitivat).
Avem personal didactic auxiliar, după cum urmează: 0,25 norma contabil sef (ocupat de 1 persoană) și 0,25 normă de secretar deținută prin cumul, peste norma didactică.
Personalul nedidactic este constituit din: 1 norme de îngrijitori, pe care avem încadrate 2 persoane (0,75 la Școala Cănești+0,25 la Școala Negoșina), 0,75 normă de fochist (din care 0,25 normă de fochist la Școala Negoșina) și 0, 25 normă de muncitor de întreținere. Toate normele sunt ocupate.
Toate cadrele didactice care îşi desfăşoară activitatea în şcoala noastră sunt calificate şi sunt încadrate astfel :
- cu gr. did. II: 1
- cu gr. did. I: 6
- definitivat:1
Cadrele didactice aflate în unitatea noastră în anul şcolar 2022-2023 au absolvit cursuri de formare / perfecţionare (inclusiv CRED) în domeniile de specialitate şi au primit adeverinţe/certificate de absolvire.
Două cadre didactice fac parte din Corpul Național de Experți în Management Educațional.
Indicatori de evaluare a performanţei şcolare
- La Evaluarea Națională, gradul de promovare a fost de 100%,. Nu avem copii participanţi la concursuri şi olimpiade şcolare nationale si internationale. În schimb, au obținut rezultate meritorii (locul unu sau doi) la diverse concursuri județene și locale.
- Procentul elevilor care au trecut la niveluri superioare de învăţământ în anul şcolar încheiat a fost de 100 %.
- Nu se înregistreaza absenteism si probleme comportamentale.
- În anul şcolar 2021-2022 niciun elev nu a rămas corigent sau repetent. Nu s-a înregistrat abandon şcolar.
- Toate posturile didactice au fost ocupate cu personal didactic calificat..
Resurse materiale
Cele 4 săli de clasă destinate claselor V-VIII funcţionează şi ca laboratoare / cabinete, în una din aceste săli fiind amplasată biblioteca şcolară, iar în alta funcționeaza laboratorul de informatică, având conectare la Internet.
Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești, este foarte veche şi nu a fost reabilitată. Prin demersurile conducerii școlii, a fost inclusă într-un program național de reabilitare totală. Numai Școala Primară/ Grădinița cu Program Normal Negoșina (în conservare) beneficiază de o construcție nouă, inaugurată în anul școlar 2015-2016
Toate unitățile din structuri au fost dotate cu mobilier şi au resurse educaţionale corespunzătoare.
ANALIZA SWOT
MEDIUL INTERN
Puncte tari
-Mediu şcolar prietenos şi responsabil care se construieşte în concordanţă cu sloganul “O ŞCOALĂ PENTRU TOŢI, O ŞCOALĂ PENTRU COMUNITATE!”;
-Baza materială adecvată în cabinetele de Matematică-Informatică, Istorie-Geografie și Limba Română, în sala de grupă și-n clasele primare
-Competenţă profesională bazată pe cadre didactice calificate, dedicate profesiei şi capabile să asigure realizarea obiectivelor educaţionale
-Existenţa unui grup de cadre didactice care au dobândit, prin studii, noi calificari în domenii ale educaţiei și au realizat o serie de stagii de perfecţionare în management educaţional
-Existenţa în şcoală a unor cadre didactice cu cunoştinţe în domeniul informaticii
-Număr mare de cadre didactice titulare
-Existenţa unui site al şcolii
-Atmosferă destinsă, de încredere reciprocă între cadrele didactice
-Participarea la diferite activități în parteneriat cu alte instituții ale statului
-Elevi capabili să-şi însuşească cu ușurință cunoştinţele şi abilităţile necesare propriei formări.
-Nu există absenteism.
-Nu avem elevi cu abateri de la disciplina şcolară/cu comportament deviant.
-Toate cadrele didactice sunt calificate, dovedesc o bună pregătire profesională şi manifestă interes pentru formarea continuă şi perfecţionare.
- În colectivul didactic s-au stabilit relaţii de colaborare şi cooperare, toate cadrele didactice sunt bine integrate şi manifestă ataşament faţă de şcoala.
- Profesorii au continuitate pe post.
- Clădirea şcolii, deşi veche, este bine întreţinută, cu săli suficiente şi spaţioase.
- Sălile de clasă sunt dotate cu mobilier modular şi material didactic bogat.
- Şcoala asigură ambianţa, confortul şi securitatea necesare desfăşurării activităţii şcolare.
- Preocuparea profesorilor pentru un învățământ modern
Puncte slabe
- Scăderea demografică
- Clădirea Școlii Gimnaziale Cănești nu a fost reabilitată niciodată.
- Slaba motivaţie pentru învăţare din cauza situației financiare precare a parinților.
- Preocupare redusa pentru pregătirea copiilor capabili de performanţă în vederea participării acestora la concursuri şi olimpiade şcolare.
- Laboratorul de informatică este dotat cu calculatoare vechi, uzate atât din punct de vedere fizic cât și moral.
- Finanțarea mai mult decât modestă a instituției
MEDIUL EXTERN
Oportunităţi
- Programele naţionale şi locale („Școală după școală”, „Fiecare copil în grădiniță” etc)
- Administraţia locală deschisă la problemele şcolii.
- Cursurile de formare continua
- Existenţa standardelor de referinţă pentru evaluarea unităţilor de învăţământ
- Sprijin din partea Consiliului Local;
- Sprijin din partea Consiliului Reprezentativ al Părinţilor
- Parteneriate cu numeroase instituții de învățămînt și organizații nonguvernamentale
- Pregătirea unor cadre didactice în programul CRED
- Existența cabinetelor de specialitate
- Existența unei baze sportive moderne
- Existența unui Curriculum la decizia şcolii adaptat intereselor și nevoilor de formare ale elevilor
- Existența unui încadrări corespunzătoare (100% cadre calificate) și echilibrate (cadre didactice tinere, cu spirit de iniţiativă, și cadre didactice cu experiență)
- Aplicarea legii privind asigurarea calității educației
- Frecventarea cursurilor de perfecționare și formare continuă
Ameninţări
- Subdezvoltarea economică a localităţii.
- Resursele financiare foarte reduse ale familiilor elevilor.
- Scăderea demografică
- Populaţia îmbătrânită şi cu un nivel de educaţie scăzut.
- Dezinteresul unor părinți faţă de educaţie.
- Lipsa agenţilor economici în zonă.
- Numărul mare de familii dezorganizate, cu probleme sociale deosebite, cu carenţe educative foarte mari.
- Statutul precar al cadrelor didactice, urmat de o diminuare a randamentului şi a entuziasmului acestora, trăsături necesare în activităţile organizaţiei
- Influenţa negativă exercitată asupra elevilor şi a părinţilor de către atitudini şi comportamente morale reprobabile existente în societatea românească şi care sunt promovate de mass-media (educaţia informală) ş.a..
- Migrația economică în străinătate
ANALIZA PEST(E)
A. Factori Politico-Legali
a) Legislaţia muncii:
• permite angajarea de către şcoalǎ a personalului calificat şi a specialiştilor pentru compartimentele deficitare;
• existenta legislației care permite angajarea de personal didactic în timpul anului, în situația în care posturile devin vacante (Ordinul MEN Nr 4959/02.09.2013; alte ordine complementare în condițiile pandemiei de COVID 19)
b) Contextul politic
Ţintele strategice pe care ni le-am propus să le atingem în urmatorii 4-5 ani rezultă din nevoile identificate la nivelul şcolii şi, în acelaşi timp, îşi au corespondent în politicile educaţionale naţionale şi locale. Aşa de exemplu, ţinta strategică prin care ne propunem “să pregătim beneficiarii direcţi şi indirecţi ai şcolii cu scopul participării la asigurarea calităţii educaţiei” este o direcţie esenţială a reformei sistemului de învăţământ şi, mai mult, are caracter de obligativitate, conferit de Legea 87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei. Majoritatea ţintelor pe care ni le-am fixat vor fi realizate prin obiective şi activităţi care vizează formarea profesională continuă. Şi acest aspect este conţinut în politicile de dezvoltare la nivel naţional, regional şi local prin intermediul proiectelor pe care le derulăm )
Activitatea de lobby
Părinţii reprezintă un factor important în prezentarea realizărilor şcolii şi a performanţelor instructive-educative (prin intermediul Consiliului Consultativ al Părinților
Cadrele didactice din învăţământul primar colaborează cu grădiniţele prezentând principalele realizări în activitatea instructiv-educativă şi performanţele obţinute de elevi
B. Factori economici
- Activitatea economică precară afectează nivelul de educație, fiindcă, paradoxal, deși este gratuită, educația costă
- · Șomajul generază fenomenul de migrație a forței de muncă, concomitent cu sporirea numărului de copii aflați sub supravegherea unor rude
- Menținerea unui nivel minimal al salariilor afectează familiile și copiii din instituția noastră.
Politica bugetară
La nivel local, politica bugetară este favorabilă şcolii, asigurându-se sursele financiare necesare asigurării în condiţii decente pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ
Nivelul redus al bugetului local determină alocarea unor sume necorespunzătoare (mult mai mici decât necesarul)
Venitul disponibil al familiei
Scăderea veniturilor familiei generează demotivarea elevilor.
Nivelul mic al câştigurilor lunare în familiile elevilor, influenţează negativ posibilitatea procurării tuturor materialelor necesare copiilor.
C. Factori socio-culturali
a) Atitudinea faţă de muncă:
Atitudine pozitivă faţă de muncă a majorităţii elevilor și părinţilor
· Atitudine optimă față de muncă în rândurile personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic.
b) Rata natalităţii
Scăderea anuală a numărului de copii din circumscripţia şcolară poate genera în viitor probleme de încadrare pentru personalul didactic.
- Nivelul educaţional al părinților
Majoritatea elevilor provin din familii cu pregatire medie la nivel gimnazial
Niciun părinte nu are studii superioare
- Nu există probleme etnice
- Toți elevii sunt ortodocși
D. Factori tehnologici
Dotarea, baza materială
- clădiri funcţionale, cu toate dotările şi utilităţile necesare
desfăşurării procesului instructive-educativ clasic și online
- acces la Internet cu ajutorul tabletelor și laptopurilor oferite gratuit de școală
- dotarea cu sistem de supraveghere video, atât în incinta școlii cât și în afara acesteia
E. Factori ecologici
Şcoala Gimnazială Cănești nu produce deşeuri şi nici dezechilibre mediului înconjurător prin activităţile desfăşurate, fiind preocupată în acelaşi timp de educaţia elevilor pentru cultivarea atitudinilor şi comportamentelor ecologice, pentru dezvoltare durabilă.
COMPONENTA STRATEGICĂ
VIZIUNEA
Şcoala Gimnaziala Canesti este o şcoală în slujba comunităţii având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă şi echitabilă pentru toate categoriile de copii şi de a asigura progresul tuturor elevilor săi, astfel încât "mâine să fie mai buni ca azi"... Construim viitorul copiilor prin iubire, respect şi responsabilitate pentru ca aceştia să devină cetăţeni ai lumii dornici de a învăţa toata viaţa
(Şcoala Gimnazială Cănești este o instituţie aflată în slujba comunităţii, având capacitatea de a funcţiona ca o structură eficientă pentru toate categoriile de copii şi de a asigura printr-o îmbinare echilibrată a tradiţiei cu inovaţia, formarea tinerilor ca cetățeni activi, sub semnul valorilor democratice, consacrate pe plan european. Școala satisface nevoia elevului de a se simţi competent, integrat în colectiv şi independent. Avem ca prioritate pregătirea elevilor pentru o lume în schimbare, formându-le capacităţi, deprinderi şi competenţe care să le permită să-şi găsească locul si menirea socială. Respectam fiecare elev, oricat de modeste ar fi rezultatele scolare, identificând atuul si aptitudinele fiecaruia pentru a le putea valorifica. Şcoala este un loc în care elevii trebuie să se simtă acasă. De aceea ne propunem să oferim şanse egale pentru educaţie şi cultură tuturor elevilor, indiferent de nivelul de dezvoltare psihoindividuală, de etnie şi de religie. Tratăm elevii în funcţie de cum ar putea deveni mai degrabă decât de cum sunt ei în realitate.)
MISIUNEA
În vederea realizării viziunii propuse, misiunea școlii noastre vizează: asigurarea unei educații de calitate printr-un management capabil să creeze un climat educațional favorabil dezvoltării personale a actorilor educaționali implicați; integrarea școlară a tuturor copiilor, urmărindu-se implementarea educației centrate pe elev; utilizarea unor metodologii optime de lucru; implicarea părinților și a reprezentanților comunității în pregătirea și evoluția în carieră a elevilor: abordarea educaţiei din perspectiva serviciilor comunitare prin implicarea părinţilor şi a reprezentaţilor comunităţii în pregătirea şi evoluţia în carieră a elevilor, prin valorificarea tradiţiilor locale, în raport cu nevoile comunitare.
Pe termen lung, unitatea noastră va deveni o şcoală a calităţii şi performanţei în folosul comunităţii, având ca finalitate conturarea unui profil uman complex, capabil de a fi un bun cetăţean, înzestrat cu o bogată cultură generală care să constituie fundamentul oricarei specializari, capabil să se adapteze la dinamica societăţii democratice bazată pe economia de piaţă, capabil să ia decizii juste şi prompte, să fie tolerant şi solidar cu semenii.
În esență, misiunea noastră este ca elevul, un candidat la umanitate, să poată absolvi cu ușurință examenele vieții
.
VALORI CHEIE
Egalitate de şanse;
Profesionalism;
Flexibilitate;
Responsabilitate;
Abordare ştiinţifică;
Colaborare;
Credibilitate;
Transparenţă;
Toleranţă;
Respect;
Dăruire.
III . SCOPURI / ŢINTE STRATEGICE
|
|
|
|
|
- OPTIUNI STRATEGICE
Ţinte strategice |
Opţiunea curriculară |
Opţiunea financiară şi a dotărilor materiale |
Opţiunea investiţiilor în resursa umană |
Opţiunea relaţiilor comunitare |
|
Relaţii deschise între profesori şi elevi. Promovarea, la toate disciplinele de studiu, a comunicării eficiente şi responsabile între profesori şi elevi |
Conectarea la internet a calculatoarelor aflate în dotare |
Programe de formare a cadrelor didactice pentru comunicare şi implicare în viaţa comunităţii |
Realizarea în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar |
|
Organizarea la toate disciplinele de studiu,a unor activităţi în echipă |
Achiziţionarea unor materiale informative referitoare la avantajele organizării activităţii în echipe (pliante, cărţi, albume foto) şi realizarea unui punct de documentare si informare |
Informarea şi formarea corpului profesoral |
Realizarea unor mini expoziţii a produselor realizate de copii în diverse activităţi şcolare şi extraşcolare |
|
Promovarea metodelor activ-participative la toate disciplinele de studiu |
Confecţionarea prin mijloace proprii a unor materiale didactice şi utilizarea acestora la lecţii |
Programe de formare continua a cadrelor didactice pentru folosirea în activitatea didactică a metodelor si tehhnicilor noi de predare/evaluare.
|
Antrenarea unor membri din comunitatea locală în acţiuni de realizare a unor mijloace de învăţământ |
|
Educarea elevilor prin disciplinele de bază şi prin disciplinele opţionale pentru parteneriat şi cooperare în comunitate |
Tipărirea şi promovarea în comunitate a unor materiale promoţionale (afişe, broşuri etc.) |
Programe comune de formare pentru cadre didactice, părinţi şi alţi reprezentanţi ai comunităţii în domeniul comunicării eficiente, antreprenoriatului şi alegerea carierei |
Realizarea în comun a unor activităţi în şcoală şi extraşcolare |
|
Orele de Consiliere si orientare, lectorate in cadrul sedintelor cu parintii |
Tipărirea şi promovarea în comunitate a unor materiale promoţionale (afişe, broşuri etc.) Actualizarea permanenta a site-ului scolii |
Informarea şi formarea corpului profesoral dar si a elevilor pentru a putea disemina informatiile ce pun intr-o lumina favorabila imaginea scolii |
Realizarea în comun (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate) a unor activităţi în şcoală şi in afara spatiului scolar |
Pentru anul școlar 2021-2022, existența pandemiei impune o țintă suplimentară:
Asigurarea unui climat educațional sigur în contextul pandemiei de COVID-19 conform ordinelor comune al ME și MS pentru stabilirea măsurilor de prevenire și combaterea îmbolnăvirilor cu SARS COV-2 pentru anul școlar 2021-2022
De asemenea, pentru perioada vizată (2020-2025), ne mai propunem următoarele obiective:
- Cuprinderea școlii într-un program „Școală după școală”;
- Reabilitarea sălilor de clasă cu fonduri proprii sau cu fonduri de la bugetul local;
- Amenajarea unui mini-parc pentru preșcolari în curtea școlii;
- Dotarea laboratorului de informatică cu calculatoare noi (printr-un proiect cu fonduri europene sau din fonduri proprii);
- Realizarea de activități care să determine o mai mare implicare a părinților în viața elevilor;
- Identificarea elevilor capabili de performanță și participarea cu aceștia la olimpiade și concursuri școlare;
.
INDICATORI DE REALIZARE
Fişele de evaluare la sfârşit de an pentru personalul angajat
• Raportul de evaluare interna
• Gradaţiile de merit obţinute; alte premieri şi distincţii
• Finalităţi ale parteneriatelor derulate
• Gradul de implicare a Consiliului de Administraţie în luarea deciziilor şi rezolvarea sarcinilor
• Modul de cheltuire a bugetului proiectat
• Fonduri extrabugetare obţinute şi probleme rezolvate cu acestea
• Calitatea şi numărul de implicări şi participări la cursuri de formare continuă, diseminarea acestora şi utilizarea abilităţilor dobânduite în activitatea didactică
• Respectarea termenelor de execuţie a unor obictive
• Realizarea diversităţii activităţilor opţionale alese şi realizate
• Documentele de proiectare şi evidenţele
MONITORIZARE ŞI EVALUARE
Proiectul va fi monitorizat prin planificările periodice pe arii curriculare de activitate didactică şi managerială şi evaluări interne realiste ale factorilor implicaţi. Fiecare domeniu funcţional va fi analizat şi se va interveni in stabilirea priorităţilor la un moment dat. Realizările sau nerealizările planului de dezvoltare instituţională se vor regăsi în analiza managerială semestrială şi vor fi aduse în discuţia consiliului profesoral al şcolii. Principala grijă în monitorizare va fi urmărirea impactului asupra grupurilor ţintă cărora ne adresăm şi la care ne raportăm: elevii, părinţii, cadrele didactice şi nedidactice, comunitatea locală şi partenerii de proiecte, pentru a corecta din mers eventualele disfuncţii. Evaluarea finală a proiectului se va face prin măsurarea gradului de realizare a descriptorilor stabiliți.