Regulament de ordine interioara

17.09.2014 15:03
 
REGULAMENT INTERN
( APROBAT ÎN URMA ŞEDINŢEI CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
 DIN DATA DE 15.09.2014 )
 
I.REGULAMENT INTERN PENTRU CADRELE DIDACTICE
 
  DREPTURI :
1. Toate cadrele didactice titulare au dreptul de a face parte din Consiliul de Administraţie al Şcolii şi de a conduce o anumită comisie, de a cărei activitate va răspunde în mod direct.
2. Cadrele didactice au dreptul la concediu de odihnă plătit ( 62 de zile lucrătoare / în funcţie de numărul lunilor  întregi lucrate în anul şcolar ).
3. Cadrele didactice în curs de calificare au dreptul la concediu de studii fără plată; titularii beneficiază de concediu de studii fără plată, cu rezervarea catedrei .
4. Personalului didactic navetist i se vor deconta cheltuielile de transport, la şi de la locul de muncă, de către administraţia locală.
5. Personalul didactic are dreptul la întreruperea activităţii didactice, cu rezervarea postului sau a catedrei, pentru creşterea şi îngrijirea copilului în vărstă de până la 3 ani.
6. Copiii personalului didactic sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi beneficiază de gratuitate la cazarea în cămine şi internate .
7. Cadrele didactice nu pot fi perturbate în timpul activităţii didactice de nici o autoritate şcolară sau publică.
8. În spaţiile şcolare şi în vecinătatea acestora, cadrele didactice sunt protejate de către autorităţile responsabile cu asigurarea ordinii publice; protecţia poate fi solicitată de către reprezentantul CSSM.
9. Personalul didactic are dreptul să facă parte din asociaţii şi organizaţii sindicale, profesionale şi culturale, precum şi din organizaţii politice legal constituite, în conformitate cu prevederile legii .
10. Personalul didactic poate exprima liber opinii personale în spaţiul şcolar şi poate întreprinde acţiuni în nume propriu, în afara acestui spaţiu, dacă nu afestează prestgiul învăţământului şi demnitatea de educator .
11. Înregistrarea magnetică sau prin procedee echivalente a activităţii didactice ca şi multiplicarea înregistrărilor se pot face doar cu acordul cadrului didactic.
12. Cadrele didactice au dreptul de a aduce la cunştinţă conducerii şcolii, Consiliului de Administraţie, nemulţumirile provocate de conducerea şcolii sau de alte persoane, iar, în caz că solicitările nu le sunt rezolvate, pot să se adreseze altor organe sau organismelor ierarhic superioare.
 
ÎNDATORIRI :
 
1. Fiecare cadru didactic are datoria de a-şi întocmi planificarea materiei, de a o prezenta directorului şcolii la avizat şi de a o parcurge integral .
2. Fiecare cadru didactic are datoria de a asigura o pregătire corespunzătoare la obiectul său de studiu , răspunzâd de situaţia obţinută de elevi la obiectul respectiv .
3. Fiecare cadru didactic are datoria de a desfăşura cu elevii ore de pregătire suplimentară la obiectele la care se susţin examen de evaluare nationala şi la toate obiectele la care elevii întâmpină dificultăţi .
4. Toate cadrele didactice trebuie să aplice criteriile de notare şi să evalueze corect elevii .
5. Ca diriginte sau ca profesor/învăţător/educatoare, cadrul didactic este obligat să asigure o bună consiliere  copiilor, o  bună educaţie .
6. Fiecare cadru didactic are datoria de a-i cunoaşte foarte bine pe copii, de a le conoaşte aptitudinile, priceperile, pasiunile şi a le cultiva în mod corespunzător, de a realiza o bună orientare şcolară şi profesională a acestora .
7. Fiecare diriginte are obligaţia de a ţine o strânsă legătură cu profesorii clasei şi a lua măsurile corespunzătoare în caz de eşec al copiilor .
8.Fiecare diriginte sau profesor/învăţător/educatoare are obligaţia de a păstra o strânsă legătură cu părinţii copiilor, de a-i antrena pe aceştia în desfăşurarea lectoratelor, a şedinţelor curente şi stabilirea împreună a măsurilor ce se impun pentru corectarea situaţiei la învăţătură şi disciplină a copiilor .
9.Toţi profesorii, diriginţii au obligaţia de a aduce la cunoştinţa conducerii şcolii, consiliului de administraţie problemele ridicate de copii şi părinţi în legătură cu pregătirea acestora, pentru a se lua măsuri la timp .
10. Cadrele didactice, precum şi celelalte persoane prezente, au obligaţia de a nu fuma în şcoală.
11. Cadrele didactice au îndatorirea să fie prezente la activităţile organizate de şcoală cu copiii, precum şi la orele de curs.
12. Cadrele didactice au obligaţia să nu jignească copiii, să nu lezeze în niciun fel personalitatea acestora , să nu folosească pedepse corporale; de asemenea au îndatorirea să nu aducă jigniri părinţilor elevilor, rudelor acestora sau propriilor colegi .
13. Cadrele didactice au obligaţia de a evalua elevul în funcţie de progresul  şcolar înregistrat de acesta, de  a folosi metode de lucru diferenţiate astfel încât să-i stimuleze şi pe cei cu un ritm lent şi pe cei capabili de performanţă .
14. Fiecare cadru didactic are obligaţia de a se achita de sarcinile care – i revin conform fişei postului şi de sarcinile suplimentare.
15. Cadrele didactice au obligaţia sănu lipsească nemotivat de la activităţile metodice organizate şi desfăşurate în cadrul comisiilor şi cercurilor pedagogice .
16.Fiecare cadru didactic are obligaţia de a utiliza baza materială şi toate resursele învăţământului în scopul realizării obligaţiilor profesionale .
17.Personalul didactic trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile educaţionale pe care trebuie să le transmită elevilor .
18. Personalul didactic este obligat să prezinte la începutul anului şcolar analizele medicale solicitate.
19. Cadrele  didactice au obligaţia morală să-şi acorde respect reciproc şi sprijin în îndeplinirea oblligaţiilor profesionale .
20. Personalului didactic îi este înterzisă practicarea oricărei forme de comerţ în spaţiul destinat şcolii şi în zonele din vecinătate .
 
VALORI, PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ
 
Art. 1. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;
b) responsabilitate morală, socială şi profesională;
c) integritate morală şi profesională;
d) confidenţialitate;
e) activitate în interesul public;
f) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
g) respectarea autonomiei personale;
h) onestitate şi corectitudine intelectuală;
i) respect şi toleranţă;
j) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
k) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;
l) implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează;
m) respingerea conduitelor didactice inadecvate.
 
Art. 2. - În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:
(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin:
a) supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în şcoală cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;
b) interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor;
c) asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare;
d) excluderea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;
e) interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale;
 
(2) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.
 
(3) Respectarea principiilor docimologice.
 
(4) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
a) fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;
b) solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;
c) traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;
d) colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);
e) interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
 
(5) Interzicerea implicării elevilor în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.
 
(6) Excluderea din relaţiile cu elevii a oricărei forme de discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei inclusive.
 
(7) Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.
 
Art.3. - În relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
a) acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;
b) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi accesibile;
c) disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;
d) informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;
e) informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;
f) respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;
g) persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;
h) consilierea părinţilor/tutorilor legali privind alternativele de formare şi dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului.
 
Art. 4. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:
a) relaţiile profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;
b) orice membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;
c) orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;
d) între persoanele din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;
e) în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;
f) încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;
g) orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare ( evaluările anuale, comisia de disciplină etc.);
h) întreaga activitate a persoanelor din sistemul de învăţământ preuniversitar, responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile cu care entitatea colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele şcolare şi ale sistemului de învăţământ;
i) reacţia publică - prin drept la replică, discurs public, întrunire etc. -, atunci când o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea unităţii/instituţiei şcolare, sistemului de învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane, membră a comunităţii educaţionale.
 
Art. 5. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice care îndeplinesc funcţii de conducere, de îndrumare şi control sau care sunt membri în structuri de conducere, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită managerială:
a) respectarea criteriilor unui management eficient al resurselor;
b) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;
c) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;
d) evaluarea corectă conform prevederilor din fişa postului;
e) selectarea personalului didactic şi personalului didactic auxiliar de calitate, conform legislaţiei în vigoare;
f) interzicerea oricărei forme de constrângere ilegală şi/sau ilegitimă, din perspectiva funcţiei deţinute;
g) respingerea oricărei forme de abuz în exercitarea autorităţii;
h) interzicerea oricărei forme de hărţuire a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare;
i) exercitarea atribuţiilor ierarhic-superioare, din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.
 
Art. 6. - În exercitarea activităţilor didactice (şcolare şi extraşcolare), membrilor personalului didactic le sunt interzise:
a) consumul de substanţe psihotrope sau alcool;
b) organizarea pariurilor şi a jocurilor de noroc;
c) folosirea dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii financiare personale;
d) distrugerea intenţionată a dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ;
e) distribuirea materialelor pornografice;
f) utilizarea de materiale informative interzise prin lege;
g) organizarea de activităţi care pot pune în pericol siguranţa şi securitatea elevilor sau a altor persoane aflate în incinta unităţii/instituţiei de învăţământ.
 
Art. 7. - În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
a) colaborarea şi parteneriatul cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
b) colaborarea şi parteneriatul cu organizaţiile non-guvernamentale ce au ca obiect de activitate educaţia vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
c) responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor copilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie a copilului impun acest lucru;
d) parteneriatele cu agenţi economici vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
e) în realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile non-guvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care să conducă la prozelitism religios şi partizanat politic, acţiuni care pun în pericol integritatea fizică şi morală a elevilor sau care permit exploatarea prin muncă a acestora.
 
 
 
Director ,
 PROF. DINICIOIU VALENTIN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
REGULAMENT INTERN
( APROBAT ÎN URMA ŞEDINŢEI CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
 DIN DATA DE 15.09.2014 )
 
II.REGULAMENT INTERN PENTRU ELEVI
     DREPTURI :
  • Elevii beneficiază de învăţământ gratuit .
  • Elevii beneficiază de burse sociale , în condiţiile legii.
  • Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor, baza materială de care dispune unitatea de învăţământ.
  • Elevii din învăţământul de stat primar şi gimnazial primesc gratuit manuale şcolare .
  • Elevii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense pentru rezultatele deosebite în activităţile şcolare şi extraşcolare precum şi pentru activitate civică exemplară .
  • În timpul şcolarizării elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică şi medicală gratuită , au dreptul la bilete cu preţuri reduse la spectacole,muzee,manifestări cultural-sportive şi la transportul în comun.
  • Elevii au dreptul să constituie Consiliul elevilor format din liderii elevilor de la fiecare clasă. Consiliul elevilor funcţionează pe baza unui regulament propriu (parte a Regulamentului intern al unităţii de învăţământ ) .
  • Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate de unitatea de învăţământ .
  • Este garantată, conform legii, libertatea elevilor de a redacta şi difuza reviste/publicaţii şcolare proprii. În cazul în care aceste reviste sau publicaţii coţin elemente care afectează siguraţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea sau drepturile şi  libertăţile cetăţeneşti, editare şi difuzarea acestora va fi întreruptă .
  •  Elevii cu aptitudini şi performanţe şcolare excepţionale pot promova 2 ani într-un an şcolar, conform Metodologiei elaborate de ministerul Educaţiei Cercetării şi tineretului .
 RECOMPENSAREA ELEVILOR :
Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense :
  • evidenţierea în faţa colegilor de clasă ;
  • evidenţierea de către directorul unităţii de învăţământ în faţa colegilor de şcoală sau în faţa Consiliului profesoral ;
  • comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor cu menţiunea faptelor deosebite pentru care este evidenţiat ;
  • burse de merit,de studiu sau alte recompense materiale acordate de stat, de agenţi economici sau de sponsori ;
  • premii, diplome, medalii ;
  • recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau tabere de profil din ţară şi din străinătate ;
  • premiul de onoare al unităţii de învăţământ .
Acordarea  premiilor elevilor la sfârşitul anului şcolar se face la propunerea dirigintelui, a Consiliului clasei, a directorului unităţii de învăţământ .
Se pot acorda premii elevilor care :
  • au obţinut primele 3 medii generale pe clasă, dar nu mai mici de 9 ;
  • s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu ;
  • au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii şi la alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional sau internaţional ;
  • s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică ;
  • au avut, la nivelul clasei, cea mai bună frecvenţă pe percursul anului şcolar ;
ÎNDATORIRI  :
·         elevii au datoria de a frecventa cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare ;
  • elevii trebuie să cunoască şi să respecte :
-          legile statului ;
-          prezentul regulament intern ;
-          regulile de circulaţie şi pe cele cu privire la apărarea sănătăţii ;
-          normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi de stingere a incendiilor ,
-          normele de protecţie civilă ;
-          normele de protecţie a mediului ;
  • este interzis elevilor :
-          să distrugă documente şcolare, ca de exemplu : cataloage, carnete de elev , foi matricole etc. ;
-          să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ ;
-          să aducă şi să difuzeze în unitatea de învăţământ materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa,suveranitatea şi integritatea  naţională a ţării , care cultivă violenţa şi intoleranţa ;
-          să organizeze şi să participe la acţiuni de protest care afecteauă desfăşurarea activităţii de învăţământ sau care afectează frecvenţa la cursuri a elevilor ;
-          să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ ;
-          să deţină  şi să consume în perimetrul unităţii de învăţământ şi în afara ei droguri , băuturi alcoolice şi ţigări şi să participe la jocuri de noroc ;
-          să introducă în perimetrul unităţii de învăţământ orice tipuri de arme sau alte instrumente, ca de exemplu: muniţie, petarde, pocnitori etc., care prin acţiunea lor pot afecta integritatea fizică şi psihică a elevilor şi a personalului unităţii de învăţământ ;
-          să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic ;
-          să utilizeze telefoanele celulare în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor ;
-          să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul unităţii de învăţământ ;
-          să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ ;
-          să vină la ore cu telefoane mobile .
  • elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor/învăţătorilor pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor pentru informare în legătură cu situaţia şcolară ;
  • elevii trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună la sfârşitul anului şcolar  ;
  • elevii au obligaţia să-şi aducă încălţăminte de schimb şi să o folosească atunci când condiţiile meteorologice impun acest lucru .
SANCŢIUNI APLICATE ELEVILOR :
  • observaţia individuală ;
  • mustrarea în faţa clasei şi/sau în faţa Consiliului clasei/Consiliului profesoral, care este însoţită de scăderea notei la purtare ;
  • mustrarea scrisă , care este însoţită de scăderea notei la purtare ;
  • retragerea temporară sau definitivă a bursei ;
  • eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile şi înlocuirea activităţii obişnuite a elevului cu un alt tip de activitate în cadrul unităţii de învăţământ; această sacţiune este însoţită de scăderea notei la purtare; nu se aplică elevilor din clasele I-IV ;
 
 
Director ,
PROF. DINICIOIU VALENTIN